För några år sedan tog Electronic Arts bort ett helt gäng äldre IOS-appar från App Store. Bland annat Bejeweled 2, Dead Space och Need for Speed Shift försvann. För en del som hade köpt dessa spel ledde det till problem.

Det visade sig nämligen att det inte längre gick att ladda ner de här spelen från Köpt-fliken i App Store, vilket tidigare hade gått även efter att appar slutade erbjudas i butiken.

I en sådan situation är det bra att veta att Apple har en process för att begära återköp på dina köpta appar. Du kan begära pengarna tillbaka av flera orsaker utöver att appen inte längre kan laddas ned – det kan till exempel vara att den inte fungerar som utlovat, att den kraschar hela tiden eller att du inte godkände köpet (om ett barn till exempel har råkat göra ett köp).

Borttagna appar och appar som inte fungerar som utlovat

Under App Stores tidiga år låg köpta appar kvar under Köpt i App Store, oavsett om appen fanns kvar i butiken eller inte (med undantag för rent skadliga appar som Apple avlägsnade). Men sedan hösten 2015 försvinner appar så fort Apple eller utvecklaren tar bort den från butiken.

Om utvecklaren av någon anledning inte kan eller vill göra sin gamla app tillgänglig igen och du känner dig lurad på konfekten kan du begära pengarna tillbaka av Apple.

En annan situation där du kan vilja få pengarna tillbaka är när du köper en app och den inte lever upp till förväntningarna. Kanske den kraschar stup i ett eller så gör den inte alls det den enligt beskrivningen är tänkt att göra. Det här gäller även piratkopior av kända appar, något som Apple sedan länge har problem att hålla efter på App Store.

Oavsett orsaken till ditt missnöje kan du be Apple om ett återköp.

Ångerrätten

För den som använder App Store i ett EU-land gäller EU:s regler för distansköp. Om du ångrar ett appköp kan du inom 14 dagar be om pengarna tillbaka och behöver inte längre ange någon särskild anledning.

Apple insåg tidigt att den här typen av återköp riskerar ställa till det för till exempel spelutvecklare, om spelare laddar ned ett spel, spelar igenom det och sedan ”ångrar sig”. Företaget har därför tagit fram ett sätt att täppa det här kryphålet. När du köper en app kan det hända att App Store visar en varning om att du kommer förverka ångerrätten om du väljer att hämta appen i fråga. Det här påminner om hur du till exempel inte längre kan ångra köpet av en förbrukningsvara eller en dvd-film när du har öppnat förpackningen.

Varningen dyker inte upp för alla användare, eller varje gång, utan visas baserat på bland annat hur många appar du redan har utnyttjat ångerrätten på.

Du kan så klart begära återköp av appköp som inte längre kan ångras, men då gäller samma regler som för appar du köpte för mer än 14 dagar sedan: Du måste visa att den inte fungerar som utlovat, att den har tagits bort från butiken eller att något annat är genuint fel med den.

Begär pengarna tillbaka

Så begär du pengarna tillbaka

Du begär återköp, både för ångerrätten och andra orsaker, på webbplatsen reportaproblem.apple.com. Logga in på ditt App Store-konto och leta upp köpet du vill ångra eller reklamera. Välj ”Request a refund” i rullgardingsmenyn ”I'd like to…” och välj ett passande skäl under ”Tell us more…”. Om det är ångerrätten du åberopar ska du välja ”Right of Withdrawal”.

Du kan också gå via App Store-kontot i Inställningar/Systeminställningar, visa köphistorik och leta upp appen där, men det är bara en genväg till rätt app på samma webbplats.

Alternativet att begära återköp är tillgängligt i 90 dagar efter köpet. För ångerrätten gäller som sagt 14 dagar. Om det har gått längre tid än 90 dagar finns inget automatiserat sätt att be om pengarna tillbaka, men du kan kontakta Apples support och höra om de kan hjälpa till. Om du till exempel har köpt en dyr app och den bara ett halvår senare tas bort från butiken är det fullt möjligt att Apple sympatiserar och godkänner reklamationen.

Apple iPad Pro 12.9" 128GB (4th Generation) Pris vid test: 10990 kr.

Bästa pris just nu: 10933 kr