Quark Inc., företaget bakom layoutprogrammet Quark Xpress om nu någon kunnat missa det, har bytt logotyp. Det behövdes onekligen, i jämförelse med den gamla loggan känns den nya betydligt roligare och renare.

– Vår nya logotyp är fräsch, inbjudande och öppen, menar Glen Turpin, chef för marknadskommunikation på Quark. Den nya logotypen tycker vi är perfekt, eftersom den representerar Quark på ett bra sätt. Vår organisation har förändrats radikalt, och då är det bra att logotypen förändrats på samma sätt.

Bakom logotypen står SicolaMartin, som idag är mycket stolta över resultatet.

— Quarks logotyp var ett oerhört tillfälle för oss. Det är inte varje dag man får möjligheten att skapa en helt ny grafisk profil för ett så välkänt företag, berättar Steve Martin, kreativ chef på byrån.

Den nya, gröna logotypen är bara en del av Quarks nya grafiska identitet, och färgen är Pantone 368 – som redan kallas för "Quark-grön". Och visst blev det snyggare:

Före och efter. Gamla logotypen överst.

Men varför ser Quarks nya logotyp ut som Skottska konstrådets? De två logotyperna är ju lika som bär, så när som på färgen. Se själva: