26 000 personer deltog nyligen i en undersökning som PC Magazine gjorde, och nu har resultatet presenterats. Undersökningen tar främst sikte på hur nöjda kunder är, samt hur bra deras datorer är – och Apple får väldigt höga betyg.

Apple kan ståta med branschens mest nöjda kunder; PC Magazien delar ut betyget 9,2 av 10. På andra plats hamnar Alienware (det enda företaget förutom Apple som lyckats med att göra snygga datorer?) med 8,8 i betyg. Fujitsu och IBM delar på tredjeplatsen med 8,4 i betyg.

PC Magazine har även undersökt hur ofta systemen måste repareras. Även här får Apple bra betyg: 11 procent av företagets stationära datorer behöver reparation, vilket är bäst i branschen. Här visar det sig också att en dator som iMac G5 i genomsnitt behöver repareras dubbelt så ofta som en Powermac G5.

Vad gäller de bärbara datorerna vinner Averatec med 14 procent, medan Apple ror hem ett silver med 17 procent. Siffrorna kan nog tyckas vara lite i högsta laget, men visar i alla fall tydligt att bärbara datorer går sönder lite oftare än stationära.

Totalt sett är Apple bättre än genomsnittet på samtliga punkter. Apples siffror är faktiskt så höga att PC Magazine ställer sig lite frågande till om de verkligen är helt pålitliga; Apples kunder är ju så lojala och fanatiska att de tenderar att inte vara lika objektiva som andra tillverkares kunder, menar PC Magazine.

Slutsatsen är dock att siffrorna utan tvekan visar att Apples produkter är ovanligt pålitliga, och att kunderna är nöjda råder det ju heller ingen tvekan om.

Förr i tiden hade Apple en riktigt kaxig slogan: 99,6 % nöjda kunder. Sedan sjönk siffran på grund av upprepade problem med Macarna, och Apple introducerade “Think Different” i stället. Det skulle vara roligt att veta vad siffran ligger på idag, dock.