Brandchannel har tagit en närmare titt på vilka varumärken som syntes mest i 2014 års mest populära biofilmer i USA.

På första plats återfinns Apple, med produkter i nio av de 35 mest sedda filmerna, med andra ord 26,5 procent. I Captain America: Winter Soldier äger en del av handlingen rum i en av Apples butiker, medan Lord Business pratar om sin Ipod Shuffle i The Lego Movie.

Captain America
Så här ser det ut i Captain America: Winter Soldier.

Strax efter Apple kommer Coca-Cola och Sony, vars produkter syntes i åtta av förra årets mest populära filmer.

Apples dominans på den vita duken har emellertid minskat under de senaste åren. Mellan 2001 och 2011 syntes nämligen företagets produkter i 34,4 procent av alla storfilmer.

Undrar ni vilken film från 2014 som hade allra flest produktplaceringar är svaret Transformers: Age of Extinction. Totalt syns 55 olika varumärken i den filmen, vilket å andra sidan är 16 varumärken färre än i föregångaren Transformers: Dark of the Moon från 2011.