Analysföretaget IDC har sammanställt en ny rapport gällande försäljningen av pekplattor/surfplattor i världen.

Enligt rapporten är Apple fortfarande störst inom segmentet, detta trots att försäljningen av Ipad, Ipad Pro, Ipad Air och Ipad Mini minskade under det senaste kvartalet jämfört med motsvarande period året innan.

Trots den vikande försäljningen är marknadsandelen för Apple mer eller mindre oförändrad, detta då flera av konkurrenterna hade det ännu tuffare under perioden.

Försäljningen av pekplattor första kvartalet 2022 (marknadsandel inom parentes):

  1. Apple: 11,1 miljoner exemplar (31,5 procent)
  2. Samsung: 8,1 miljoner exemplar (21,1 procent)
  3. Amazon: 3,7 miljoner exemplar (9,6 procent)
  4. Lenovo: 3,0 miljoner exemplar (7,8 procent)
  5. Huawei: 2,2 miljoner exemplar (5,8 procent)

Övriga tillverkare har sålt 9,2 miljoner exemplar ihop, vilket motsvarar en andel på 24,1 procent.