Alla som gillar sin mobiloperatör räcker upp en hand. Ingen? Tänkte väl det. Mobilbranschen har ett väldokumenterat imageproblem, men Tele2 är beredda att ändra på den saken. Det är åtminstone så företaget ramar in sitt senaste utspel: kunderna är missnöjda, och nu ska Tele2 göra dem glada igen.

Detta stordåd ska ske genom ett par förändringar av företagets abonnemang. Mest uppmärksammat är att bindningstiden slopas på alla Tele2-abonnemang. Tilltaget har fått glada tillrop i sociala medier, och DN skriver att konkurrenterna är ”tagna på sängen”. Bra pr-arbete, Tele2, men vad betyder egentligen det här?

Tele2:s nya lösning presenteras snyggt och överskådligt på företagets sajt. Där finns nu ett verktyg för att efter eget huvud plocka ihop telefon, samtalspaket och data. Det känns flexibelt och modernt – till och med kundvänligt.

Men någon större nyhet är det faktiskt inte.

Om du vill köpa en telefon utan bindningstid kan du även gå till konkurrenter som Telia och Telenor. På deras sajter väljer du bara ett abonnemang utan bindning, betalar en klumpsumma för telefonen och klickar på ”Köp”. Klart.

Nyheten är alltså inte den uteblivna bindningstiden, rubriker till trots. Det som däremot skiljer Tele2 från konkurrenterna är att den där klumpsumman kan delas upp i mindre klumpar. Hos Tele2 kan du nu köpa telefonen på avbetalning – ett halvår, ett år eller två år – utan att för den skull binda abonnemanget.

Det kan förstås ha sina fördelar. Om du flyttar till en lägenhet med dålig täckning kan du fortsätta att betala av din telefon hos Tele2, men göra slut med deras nät och beställa ett sim-kort från en annan operatör. I samma anda kan du nu säga upp eller nedgradera ditt abonnemang inför långresan.

Det är onekligen ett fall framåt, men den här nyvunna friheten är inte gratis. Tele2 har nämligen slängt subventionen av lurarna i samma soptunna som bindningstiden. Om du är beredd att behålla samma telefon och abonnemang i två år är det med andra ord värt att jämföra slutkostnaden innan du springer till Tele2 och köper obundet.

En potentiellt ökad månadskostnad kanske låter som högt spel av Tele2, men vi kan nog räkna med att risken är minutiöst uträknad. Dels finns här mycket goodwill att hämta. Nu får Tele2 vara det schyssta alternativet, operatören som slår ett slag mot den förhatliga bindningstiden. I jämförelse framstår konkurrenterna som stelbenta bakåtsträvare. Det är säkert värt en del.

Dessutom kan Tele2:s nya fria kunder konsumera mera.

Tidigare har 80 procent av Tele2:s privatkunder bundit upp sig på 24-månadersabonnemang. Det betyder visserligen att åtta av tio kunder är kontrakterade till trohet, men också att de bara byter telefon vartannat år.

Genom att slopa bindningstiden och skilja på abonnemang och telefonköp har Tele2 ”befriat” kunderna från denna tvååriga cykel. Den kund som tröttnar på sin lur efter ett halvår kan nu enkelt köpa en till på avbetalning – direkt från sin medgörliga operatör.

Kanske döljer sig helt enkelt mer bakom rubrikerna om slopade bindningstider. Kanske är drömmen för Tele2 (och möjligen även för producenterna av Lyxfällan) att de kunder som nu bryter sina gamla 24-månadersbojor börjar spontanköpa nya mobiler på avbetalning. Kanske, men bara kanske, kan summan av det hela bli lite nöjdare – om än fattigare – kunder.

Det får visa sig, men en sak kan vi ändå konstatera: Tele2 kan ha hittat en smart metod för att öka sin försäljning, och har på något sätt blivit hjälteförklarade på kuppen.