Katie Cotton och Tim Cook
Katie Cotton, tills nyligen pr-chef på Apple, och Tim Cook.

Hur kommer det sig egentligen att det skrivs så oerhört mycket om Apple och dess produkter? Numera är företaget visserligen ett av världens allra största, men det skrevs nästan lika mycket om det för 10 år sedan då det var betydligt mindre än de konkurrenter som nu gör vad de kan för att utmana giganten från Cupertino.

9to5Mac har i flera månader intervjuat en rad personer som har jobbat kring Apple, både på företaget självt och inom den del av media som bevakar det.

Resultatet har nu publicerats i en artikelserie i nio delar som går igenom alla delar av Apples enormt framgångsrika pr-maskineri. Du kan bland annat läsa om hur Apple väljer ut vilka som ska få recensera nya produkter först och andra tekniker som sägs användas för att styra bilden av företaget i media.

Apples pr-chef under många år, Katie Cotton, slutade tidigare i år och Tim Cook har de senaste åren aningen ändrat Apples kurs på det här området, vilket 9to5Mac också tar upp och spekulerar lite kring hur det kan bli i framtiden.