I Walter Isaacsons biografi av Steve Jobs avslöjade Apple-grundaren att det han är mest stolt över att ha skapat varken är Macen, iPhone eller iPad, utan Apple självt. Företaget och dess kultur är något som kan leva vidare långt efter några enskilda produkter och Jobs jämförde Apple med hur Bill Hewlett och Dave Packard lade grunden för ett långlivat HP.

För att föra vidare den här kulturen när Apple växer så det knakar och långt efter att Jobs själv var borta anlitade han Joel Podolny från Yale-universitetet och drog igång ”Apple University”.

Det var 2008 och sedan dess har satsningen på intern utbildning fortsatt och Podolny står fortfarande vid rodret.

I en ny artikel i New York Times beskriver tidningen hur utbildningen går till, och visar exempel på vad som har ingått i olika kurser. Anställda kan själva anmäla sig till kurser, vars tillgänglighet baseras på deras position och erfarenhet.

Ett exempel som Apple har använt i sin internutbildning är Picassos tjurserie. Från en naturtrogen och detaljerad bild av en tjur gjorde Picasso en serie enklare och enklare bilder tills det till slut bara var en streckfigur som ändå uppenbart föreställde en tjur. Så tycker Apple att designen av deras produkter också går till.