Ända sedan iOS 5 när iMessage först lanserades har en del användare drabbats av problem med Apples meddelandetjänst. Problemet uppstår när ett telefonnummer som har använts med iMessage används i en mobil av annat märke, och yttrar sig i att meddelanden inte kommer fram.

När en annan iOS-enhet används för att skicka ett sms till ett telefonnummer som förknippas med ett iCloud-konto förvandlas meddelandet automatiskt till ett iMessage. Om mottagaren då inte har en iPhone försvinner det. Det kan fortfarande dyka upp på mottagarens Mac, iPad eller iPod touch om hen har någon av dessa, men det är knappast mycket tröst.

Det enda sättet att kringgå problemet har hittills varit att stänga av iMessage på den iPhone som numret har använts med, och sedan ta bort referenser till numret även från alla andra enheter som är inloggade på samma iCloud-konto. Men inte ens då är lösningen garanterad.

I början av veckan rapporterade vi att en kvinna i Kalifornien har stämt Apple för konkurrenshämmande verksamhet, och Recode rapporterar nu att Apple har svarat på kritiken och säger sig arbeta på en mjukvarufix och även har fixat en bugg i serverprogrammet.