Apple stämde Samsung första gången 2010, och under åren som gått sedan dess har båda företagen stämt varandra fram och tillbaka ett otal gånger i en handfull länder.

Sedan förra året har Apple på papperet varit den stora vinnaren av dessa slag, då Samsung har beordrats att betala totalt över en miljard dollar till Apple efter flera rättegångar i USA. Men vinsterna där och även i andra länder har varit ganska tomma för Apple, som egentligen bara var ute för att stoppa Samsung från att kopiera iPhone och iPad.

Detta har i princip misslyckats och även om Samsungs tidigare modeller har visats inkräkta på Apples patent – och har kostar flera miljarder kronor i ersättning – så är de nyare modellerna mer unika och Samsung har fått sin önskan igenom: Företaget har i särklass den största marknadsandelen för smarta mobiler och delar på vinsten med Apple.

Vanity Fair har publicerat en ingående granskning av Samsung, där det visar sig att företaget mer eller mindre har gjort det till en strategi att utnyttja ny patenterad teknik utan att betala. När ägaren till patenten stämmer hittar företaget något eget patent som motparten utnyttjar och stämmer denna. Efter flera års strider när en slutgiltlig förlust kommer och om domstolen dömer till säljstopp väljer Samsung att i sista stund ingå en förlikning med motparten och betala licenspengar, skriver tidningen.

Sam Baxter, en advokat som en gång hanterade ett ärende för Samsung, säger till tidningen att Samsung ”aldrig har träffat ett patent de inte tyckte att de kanske skulle vilja använda, oavsett vem det tillhör”, och fortsätter:

– Jag representerade Ericsson och de kunde inte ljuga om det så gällde liv eller död. Jag representerade Samsung och de kunde inte tala sanning om det så gällde liv eller död.

Det är inte första gången Samsung har agerat på det här sättet, skriver Vanity Fair. När Sharp stämde företaget 2007 valde det samma taktik och när Sharp till slut vann och fick igenom ett säljstopp valde Samsung att ingå förlikning men då hade företaget redan nått över 20 procents marknadsandel och Sharp hade krympt till fem procent.

Även Pioneer stämde Samsung och vann efter en lång strid men hade så liten marknad att det tvingades stänga ner sin tv-tillverkning.