Nfc står för near field communication, och det är en teknik som låter två enheter kommunicera trådlöst men med en räckvidd på bara några centimeter. Det är inte omöjligt att du använder nfc-tekniken dagligen då den ofta används i till exempel passerkort och busskort i Sverige. Du känner igen det på att kortet inte behöver dras igenom eller stoppas in i läsaren utan det räcker med att du håller kortet framför sensorn.

Många telefoner med Android har nfc inbyggt men Apple har valt att inte satsa på nfc, varken i iPhone eller iPad. Företaget har istället valt att lägga sina krafter på andra lösningar och vi har bland annat fått se lansering av Passbook, tjänsten som lagrar biljetter och boardingkort i iPhone. Airdrop lanserades också till våra telefoner i och med iOS 7 och till våra datorer i OS X Lion. Airdrop är en tjänst för att kunna dela filer med andra iOS-enheter som finns i närheten, utan kravet av molntjänster eller andra extrasteg. Airdrop till iPhone och iPad använder sig framförallt av wifi och bluetooth och det är just denna typ av trådlös överföringsteknik som Apple har valt att lägga sitt krut på.


Ett par av de "dolda" funktionerna som lanserades i iOS 7, bland annat iBeacon.

iBeacon kom med iOS 7

iBeacon kom också till våra iPhones i och med lanseringen av iOS 7 och använder sig av blåtandsteknik för att skicka och ta emot information. På detta sätt blir tjänsten en aning kraftfullare än nfc. iBeacon är en positionstjänst för inomhusbruk och använder sig av en extra strömsnål blåtandsteknik (bluetooth low energy), som även finns i till exempel flertalet pulsmätare på marknaden. Många användningsområden finns för tjänsten och ett par företag har anammat den på den amerikanska marknaden, bland annat har Major League Baseboll-arenorna i USA har utrustats med iBeacon. När en besökare går in i supportershopen pushas erbjudanden till deras iPhones – förutsatt att de har MLB:s app installerad.

Genom iBeacon kan butiker få information om hur besökarna rör sig och vilka produkter som är mest intressanta för deras kunder.

När besökarna rör sig runt baseboll-arenorna och utvalda statyer eller monument på plats så presenterades en kort video i deras telefoner, för att bland annat lära sig mer om den historiska händelsen.

Förutsättningen för att denna typ av push-kommunikation ska fungera är att man har leverantörens app installerad och detta släckte även de farhågor som fanns om att iPhoneanvändare skulle attackeras med reklam vart de än går.

Tekniken jämförs med nfc då den även kan ersätta närfältskommunikationens funktion. iBeacon avslöjar din position för en fast mottagare i tre steg: Långt bort (mer än 10 meter), nära (några meter bort) och direkt inpå (inom några centimeter). Så en telefon kan alltså läsas av på samma sätt som ett nfc-kort genom att bara sträckan "direkt inpå" accepteras.

Ett exempel på det är en funktion i Apple TV som automatiskt ställer in enheten genom att du rör den med din iPhone. Då hämtas automatiskt inställningar och lösenord för det trådlösa nätverket, ditt Apple ID och språkinställningar och Apple TV:n är färdig att använda.

Namnet iBeacon är Apples varumärke men tekniken i botten är en kombination av funktioner i bluetooth-standarden och smart mjukvara.


En framtidsvision över hur iBeacon kan komma att fungera.

iBeacon i amerikanska Apple Stores

iBeacon finns även placerade i Apple Stores runt om i USA. På samma sätt som i MLB:s supportershop får kunder erbjudanden på utvalda produkter när de närmar sig dessa i butikerna, samt möjligheten att be om assistans från en säljare genom att trycka på hjälp i sin iPhone. Detta används även i Macy’s butikskedjor runt om i USA och assisterar både kunder och säljare att lokalisera varandra bland de många butikshyllorna.

Det spekuleras en del om Apple kommer lansera en digitala plånbok, som har fått namnet iWallet, men än så länge vet vi inte om detta någonsin blir en sanning. Om tjänsten skulle lanseras är kopplingen mellan kundens iWallet och iBeacon naturlig.

Kan bli en revolution för butiker och service

Om vi spekulerar så skulle detta kunna leda till en utveckling av butikernas kassasystem, framförallt. Det skulle möjligtvis också kunna bli enklare att införskaffa ett sådant system, framöver kanske det endast består av till exempel en iPad. Kunderna kan använda sina telefoner för att skanna av produkterna, likt den självscanning vi ser i butikerna i dag, anlända till kassan och kundkorgen överförs via till exempel Airdrop till kassans iPad som checkar ut korgen. Kunden genomför betalningen via sin telefon, möjligtvis via Touch ID och affären är klar. Detta skulle kunna vara ett bra komplement till dagens dyra kassasystem och kortläsare.

Även funktionen för att pusha information likt hur det fungerade med statyerna på baseboll-arenorna kan bli användbart på till exempel museum, för att få en historisk tillbakablick eller mer information om vad det faktiskt är du tittar på. På en bar i London har iBeacon använts för att ge besökarna fri tillgång till ett antal magasin för att läsa medan man är på plats, något vi kan se skulle kunna användas på flygplatser, tågresor eller liknande.


Nfc mer begränsat

Varför Apple inte valt att satsa på nfc kan vi såklart inte svara på, men i jämförelse med iBeacon ser vi en tydlig begränsning. Nfc fungerar endast inom ett område på några centimeter, medan iBeacon fungerar som övriga blåtandskopplingar på ungefär 10 meter och betendet kan anpassas beroende på hur långt bort telefonen befinner sig inom den begränsningen. Att nfc inte slagit igenom på marknaden trots att det finns flera Android-modeller med tekniken skulle kunna härledas till att Apple med stora andelar av smartphonemarknaden inte hoppat på tåget.

Android stöder delar av iBeacon-tekniken så länge telefonen hanterar bluetooth 4.0 och har minst version 4.3 av Android installerat, alltså de flesta modeller som finns på marknaden i dag. Men det är upp till apputvecklare att bygga in stöd.

Företaget Estimote presenterar "Smart Beacon" som fungerar med Apples iBeacon.