Wild Tangent och IHS Technology har undersökt iOS-spelarnas preferenser kring utvecklarnas val av inkomstväg.

500 respondenter fick frågor kring om de föredrar reklam framför direktbetalning, vilken form av reklam de föredrar, och så vidare.

70 procent svarade att de helst vill ha spel som är helt gratis och stöds av reklam. 16 procent vill ha ”freemium”-spel där extra banor eller annat innehåll kostar pengar. 71 procent vill gärna ha kontroll över när reklamen ska visas.

Hela 87 procent svarade att de har utnyttjat möjligheten att se reklam för att få resurser i ett spel, och 66 procent vill att fler spel använder den modellen.

En stor majoritet av de mest lönsamma apparna på App Store använder freemiummodellen, där spelaren hindras på något sätt – begränsat antal liv, väntetider eller dylikt – och kan köpa loss sig för pengar. Populära spel som Clash of Clans och Candy Crush Saga drar in miljoner varje dag på detta vis.