Den välkände regissören Ridley Scott håller för tillfället på att slutföra Kitbag, en film om Napoleon som kommer att visas på Apple TV Plus så småningom.

I en intervju med Hollywood Reporter delar Scott med sig av en anekdot från sitt senaste samarbete med Apple, vilket var den klassiska reklamfilmen ”1984” som visades i en av pauserna på Super Bowl XVIII för 38 år sedan.

När reklambyrån Chiat/Day hörde av sig med en förfrågan om att spela in en reklamfilm för Apple trodde han först att det rörde sig om Beatles skivbolag med samma namn, varvid följande ordväxling ägde rum.

– Nej, nej, nej. Apple är den här killen som heter Steve Jobs.
– Vem fan är Steve Jobs?
– Det kommer troligtvis att bli någonting...

Ridley Scott tog då en titt på manuset och blev fascinerad av att det handlade om reklam som konstform, något som gjorde att han tackade ja till erbjudandet.

Så här såg det färdiga resultatet ut:

Medan ”1984” hyllades stort sågades 1985 års reklamfilm från Apple jäms med fotknölarna. Filmen hette ”Lemmings” och gjorde reklam för Macintosh Office:

Den tredje Super Bowl-filmen från Apple visades 1999 och fokuserade på den så kallad Y2K-buggen. I huvudrollen ser vi den ondskefulla datorn HAL 9000 från Stanley Kubricks mästerverk ”2001 – Ett rymdäventyr”: 

2014 fick Jake Scott, Ridley Scotts son, i uppdrag att göra en jubileumsfilm för Apple. Den ser ut så här: