Prylarna som gör bilen smartare

Navigation direkt på vindrutan
En head up display, vanligen förkortat Hud, tillåter information att visas på en genomskinlig yta. Det sker antingen genom transparenta skärmar eller genom projicering på till exempel en glasruta. Hud har sitt ursprung i flygplan, men även biltillverkare inkluderar teknologin i vissa modeller. Ett exempel är BMW, vars Hud-system projicerar information i vindrutans nederkant.


BMW har sedan länge sålt bilar med inbyggda head up display-system.

Du behöver dessbättre inte köpa ny bil för att få tillgång till en Hud. Tidigare i år lanserade Garmin sitt Hud-system (se test intill). Före årets slut lanseras den konkurrerande Pioneer Navgate Hud. Den tar ut svängarna ordentligt med sin annorlunda placering.


Pioneers Navgate Hud visar information rakt framför ögonen på föraren.

Pioneers head up display består av en liten transparent skärm som fästs på solskyddet framför föraren och kopplas till telefonen. Därefter laserprojiceras köranvisningar och annan information i grälla röda, blå och gröna färger direkt framför förarens ögon. Hur praktiskt det här till synes påträngande upplägget blir i praktiken återstår att se, men det lär onekligen skänka bilresan en futuristisk atmosfär.

Projicering med autostart

Garmins Heads up display är en smidig liten sak som lirar med din iPhone (eller Android-lur). Själva enheten är en diskret svart plastpryl som mäter drygt tio centimeter på bredden. Den placeras med hjälp av sin klibbiga undersida på panelen under vindrutan, företrädesvis strax till höger om föraren, och projicerar sedan navigationsanvisningar, tid och hastighet.

Projiceringen kan ske på två sätt. Enklast är att projicera på den medföljande transparenta plastskivan, en så kallad reflektorlins, som fästs på Hud:en. Det andra alternativet är att limma fast en medföljande reflexiv plastfilm på vindrutan ovanför Hud:en.


Enheten projicerar antingen på en medföljande transparent plastskiva eller på en reflektorlins som fästs på rutan.

Garmin Hud ansluts med bluetooth till din iPhone och fungerar i stora drag bra. Anvisningarna är ljusstarka och tydliga utan att vara i vägen. Att prylen startar automatiskt när den är inkopplad är dock irriterande, och sladden (som kopplas till cigguttaget) är inte särskilt vacker där den löper längs instrumentbrädan. Dessutom krävs en av Garmins appar (Street Pilot eller Navigon) för att Hud:en ska fungera, vilket adderar några hundra­lappar till priset.

Fakta: Garmin Hud

Pris: 1 500 kr
Mer info:

  • Tydlig
  • Smart laddare med extra usb-port som kan ladda telefonen
  • Enkel att installera och ansluta

  • Startar automatiskt när den är inkopplad
  • Strömkabeln som löper ned längs instrumentbrädan är inte särskilt vacker
  • Kräver Garmins egna (dyra) navigationsappar

Betyg:
 

Prata med bilen genom obd


När instrumentbrädan signalerar motorfel är det naturligt att ta bilen till verkstaden, men med hjälp av en trådlös dongel, en app och en iOS-pryl kan du faktiskt själv kolla vad som står på – och dessutom djupdyka i din bränsle­ekonomi.

Alla bensinbilar sålda inom EU sedan 2001, och alla dieselbilar sålda sedan 2004, har en så kallad obd2-kontakt, även kallad diagnosuttag. Genom uttaget får du realtidsinformation om bilens motor, vilket är nyttigt för dig som vill bevaka bränsleåtgången. Eftersom du också får information om felkoder finns potential att spara in stora slantar på servicekostnader, men det förutsätter att du har hygglig koll på motorer.


Så här ser diagnosuttaget obd2 ut. Om din bil saknar uttaget finns adaptrar till många modeller.

För att komma åt informationen kan du använda en dedikerad obd-läsare, men vi testar förstås en dongel som skickar informationen till vår iPhone. Du kan koppla en Mac till uttaget och ta hjälp av program som Movi.

Det ska även nämnas att de många billiga bluetooth-donglar som finns på marknaden bara är avsedda för Android. För iOS-enheter krävs de aningen dyrare wifi-varianterna av odb-donglarna.


Med en obd2-kabel av usb-typ kan du även koppla bilen till Macen.

Inblick i motorn
Vgates wifi-dongel är en anspråkslös plastpryl, stor som ett par tändsticksaskar, som kopplas in i bilens diagnosuttag genom obd2-kontakten (om din bil saknar odb2-uttag finns adaptrar att köpa till många bilmodeller). I vår testbil sitter uttaget på förarsidan, nära pedalerna. Rådfråga nätets många bilforum om du är osäker på uttagets placering i din bil.


Mac-programmen Movi och Movi Pro kan visa data från diagnosuttaget i din dator.

I den av försäljaren rekommenderade appen Obd Fusion (se separat test) finns faktiskt en hjälpsam anslutningsguide, men den behöver vi aldrig använda. När vi kopplar in Vgate i bilen börjar enhetens dioder omedelbart att blinka. Därefter är det busenkelt att ansluta telefonen till Vgates wifi-nätverk och starta appen, som genast hittar anslutningen.

Vgate är knappast något som används dagligen, men vid behov ger den en användbar inblick i motorn. I övrigt sköter sig enheten bra när den sitter på plats och är ansluten till mobilen. Däremot hade vi önskat att den hade en strömbrytare. Då kunde vi med gott samvete lämna dongeln inkopplad i bilen och aktivera den vid behov.


Vgate kopplas till obd2-porten och aktiveras när du startar bilen.

Fakta: Vgate Wifi Multiscan

Pris: 500 kr
Mer info: 

  • Enkel installation
  • Smidig formfaktor
  • Ger inblick i bränsleekonomin

  • Kräver kompatibel app som köps separat
  • Ingen strömbrytare
  • Begränsad nytta för motoramatörer

Betyg:
 

Komplett system för allt


Infotainment-system. Bilstereon har fått konkurrens. Genom att installera ett infotainment-system i din gamla bil kan du med gott samvete pensionera ditt gamla kassettdäck och i stället få tillgång till navigation, handsfree-telefon och trådlös musik.

Det här är en spretig produktkategori med många olika lösningar. Vissa av prylarna byggs in i bilen och ersätter bilstereon, medan andra monteras på panelen under vindrutan. Några har touch-skärmar medan andra har små fjärrkontroller med lättåtkomliga knappar. Även funktionerna varierar mellan modeller och märken.


Nyare bilar levereras ofta med inbyggda infotainment-system. På bilden en variant från Toyota. Äldre bilar kan få liknande funktioner genom system som monteras på efterhand.

För att rankas som en mer avancerad ersättare till bilstereon bör dock systemet kunna hjälpa till med musik, navigation och bluetooth-anslutning till telefonen. Företag som Alpine, Blaupunkt, Kenwood, Parrot och Pioneer har alla produkter som möter dessa krav.

I mångt och mycket kan de här prylarna jämföras med iOS i bilen, eller för den delen med de inbyggda infotainment-system som hittas i många nya bilar. Skillnaden är förstås att de externa systemen fungerar lika bra (eller dåligt) i en Volvo 240 från 1987 som i en Mercedes S-klass från 2013.


Enheten har gott om anslutningar, bland annat till iOS-kabel modell äldre. Om du vill koppla in en iOS-enhet med lightning-kabel behövs en adapter.

Byt ut bilstereon mot multimediasystem
Vi testar flaggskeppet Smart, som är en av de mer funktionstunga modellerna på marknaden. Den kräver att bilen har ett bilstereofack av typen ”dubbel-din”.

Smart installeras i facket och består av en touch-skärm på 6,2 tum med en tillhörande trådad gps-mottagare som monteras på lämplig plats i bilen. Det underliggande operativsystemet baseras på det antika Android 2.3. Det fungerar hjälpligt, men är relativt knöligt att hantera.

Enheten bluetooth-kopplas till telefonen och ger trådlös musik och telefonsamtal genom bilens ljudsystem. Kopplingen möjliggör även röstkommando för att ringa kontakter (vilket fungerar ganska dåligt). Här finns också wifi och en mängd fysiska anslutningar, bland annat iOS-kabel och rca. Asteroid har dessutom en egen liten butik med 28 appar av varierande kvalitet.


Asteroid Smart ersätter en befintlig bilstereo och passar i fack av typen dubbel-din. Fråga din biltillverkare om kompatibilitet.

Sammantaget är den här mångsidiga prylen betydligt bättre än en gammal bilstereo, men användarupplevelsen är inte tillräckligt finslipad för att förtjäna en helhjärtad rekommendation.

Fakta: Asteroid Parrot Smart

Pris: Ca 5 500 kr (exklusive installation)
Mer info: 

  • Bra funktioner
  • Stor och tydlig skärm
  • Många anslutningsmöjligheter

  • Mossigt operativsystem
  • Måste monteras
  • Röststyrning fungerar dåligt

Betyg: