Flera frågetecken kvarstår

Trots storsatsningen kvarstår också några stora frågetecken kring iOS i bilen (från Apple får vi inga svar). Att Apple låter sin mjukvara visas på andra tillverkares hårdvara är anmärkningsvärt för ett företag som vanligtvis skyr sådana samarbeten. Vi frågar Peter Anderson på Volvo om Apple har ställt några krav på hårdvaran som iOS i bilen visas på.

– Vi har inte kommit dit ännu, men det tror jag är underförstått. De kommer att ställa krav på oss, och vi kommer att ställa krav på dem. Det kommer att vara ett givande och ett tagande. Vårt fokus är att det ska vara säkert.

En annan aspekt är att iOS i bilen måste samsas med infotainmentsystemen som redan sitter i bilarna, och som biltillverkarna har ägnat stora resurser åt att utveckla. Hur mycket av den användarupplevelsen är de egentligen beredda att överlåta åt Apple?


Volvos konceptbil Coupé har en stor skärm i porträttläge. Den kan ge en fingervisning om den typ av yta som iOS i bilen kommer att synas på i framtiden.

Volvos system heter Sensus, och att integrera iOS med Sensus kräver kompromisser, berättar Peter Anderson.

– Vi har ett Sensus-system, och det har sin logik och sitt gränssnitt. Det vi gör med Apple är att titta på vad som är viktigt när man integrerar, och när man kliver in med sin iPhone i en bil och har den i fickan. Då kan funktionaliteten visas på olika sätt i bilen. Det är ganska många saker som ska fungera ihop, säger han.

Gamla bilar kan komma i fatt

Den kanske viktigaste frågan kvarstår obesvarad: kommer iOS i bilen någonsin att byggas in i externa produkter, eller måste vi köpa en ny bil för att få tillgång till systemet?

Det vet vi inte ännu, men 2014 kommer åtminstone de första bilarna utrustade med systemet.

För oss med äldre bilar kan alltså iOS i bilen dröja. Nya funktioner är vanligen förunnade nya och dyra modeller, och i väntan på nästa bilköp fortsätter de flesta av oss att rulla vidare i bilar som redan har missat tekniktåget. Men det betyder inte att våra gamla trotjänare står helt lottlösa. På de följande sidorna går vi igenom de tillbehör och appar som hjälper dem att komma i fatt.


Är det här framtiden? Konceptet En-V är en självkörande bil från GM.

Uppkopplade bilar bara början

I takt med att bilarna blir smartare blir de också säkrare, och saker som för några år sedan lät som science fiction är redan verklighet. På dagens bilmarknad finns till exempel bilar som bromsar automatiskt före en kollision och som kan varna för vilt vid vägkanten under mörka nätter. Och vid horisonten hägrar ett ännu större genombrott: självkörande bilar – åtmin­stone om företag som Google, GM, Nissan och Tesla lyckas förfina teknologin till den nivå som krävs för att bilarna ska släppas fria i trafiken.


Viss integration av iPod-musik finns redan i bilar från de flesta av de stora tillverkarna.

Hur smart är din bil?

Några biltillverkare har iOS-appar som är kompatibla med vissa nyare modeller. Med Mercedes-Benz Touch kan du till exempel styra underhållningen i bilen, medan Volvo On Call och My BMW Remote kan spåra bilen på en karta och även kontrollera lås och temperatur på distans. Sök efter ditt bilmärke i App Store för att se om din modell har app-stöd.

Biltillverkarna som jobbar med Apple:

  • Acura
  • Audi*
  • BMW*
  • Chevrolet
  • Chrysler*
  • Ferrari
  • Honda
  • Hyundai
  • Infinity
  • Jaguar
  • Kia
  • Land Rover*
  • Mercedes
  • Nissan
  • Opel
  • Toyota*
  • Volvo

*Tillverkare som endast bekräftat integration av Eyes Free. (Övriga tillverkare arbetar med integration av iOS i bilen.)