Så funkar iOS i bilen

Volvo tycker alltså att det är för tidigt att dela med sig av detaljer kring sitt arbete med iOS i bilen, men i somras presenterade Apple själva en försmak av systemet. Enligt presentationen ska iOS i bilen stödja iPhone 5 (och rimligen senare telefonmodeller). Systemet styrs genom bilens inbyggda pekskärm eller genom Siri. På sin sajt skriver Apple att iOS i bilen är utformat för att låta ”iPhone fokusera på det du behöver, så att du kan fokusera på vägen”.

Enligt Apple ska systemet vara tillräckligt smart för att exempelvis begripa när du lämnar hemmet för att åka till jobbet (och tvärtom). Genom den inbyggda iOS-appen Kartor kommer du att få navigering i bilens inbyggda skärm. Här kan du också se hur trafiksituationen ser ut och när du beräknas anlända till ditt mål.

Sådana funktioner är inte nya. Gps-system har länge kunnat beräkna din ankomsttid, och appar som Waze ger dig koll på trafiksituationen. Det som däremot kan särskilja navigationen med iOS i bilen är möjligheten att enkelt komma åt den information som finns i telefonen. Ett exempel är systemets förmåga att automatiskt plocka fram adresser från telefonens mejl och sms för att ange en destination i Kartor (något som redan funge­rar när du navigerar med Kartor i mobilen).


Den omsusade biltillverkaren Tesla är mest känd för sina avancerade elmotorer, men även de skärmtunga instrumentbrädorna ger en föraning om bilarnas framtid.

En annan funktion är stödet för textmeddelanden. Här ska iOS i bilen kunna läsa upp inkommande meddelanden, och med hjälp av Siris röststyrning kan du diktera och skicka meddelanden från bilen utan att någonsin behöva ta ögonen från trafiken. Eftersom Siri ännu inte pratar svenska lär det dessvärre dröja innan Apples röstassistent läser upp textmeddelanden för svenska trafikanter.

iOS i bilen ska även kunna hantera underhållningen. Stöd för iTunes Radio, musik, ljudböcker och podcasts har bekräftats av Apple. Även tredjepartsappar utlovas stöd, men det är ännu oklart vilka som avses och hur anslutningen kommer att ske.

En annan uppenbar del av systemet är telefonsamtal, som liksom övriga funktioner styrs med pekskärm eller röstkommandon. Under samtalet visas samtalslängd och en bild av kontakten på bilens skärm. Med hjälp av touch-knappar kan du avsluta samtalet, stänga av bilens mikrofon, lägga till ett nytt samtal och ta fram knappsatsen.

Bilen är central för Cook

Apples vd Tim Cook har själv uttalat sig om iOS i bilen. När en analytiker tidigare i år frågade honom om systemets strategiska värde slog Cook på stora trumman:

– Att ha någonting i bilen är mycket, mycket viktigt. Det är något folk vill ha. Jag tror att Apple kan göra det här på ett unikt sätt, och bättre än någon annan, så det här är ett centralt område för oss, sa Cook.


Apple är inte den enda teknikjätten i bilindustrin. Mic­rosoft gör programvara som ligger till grund för flera infotainment-system, bland annat Fiats Uconnect som syns på bilden.

Att han värderar iOS i bilen är inte kons­tigt. Här finns en chans för Apple att göra stapelvaror av Siri, Kartor och iTunes Radio, tre tjänster som alla har fått mer eller mindre svala mottaganden vid lansering. För oss svenskar är bara Kartor aktuell av de tre tjänsterna, åtminstone inledningsvis. En svensk version av Siri lyser som bekant fortfarande med sin frånvaro, och iTunes Radio är än så länge bara för amerikanska användare.