Det är en fredagseftermiddag i oktober, och vi sitter fast i rusningstrafiken på väg in mot Stockholm. Vår testbil, en Free­lander 2 från 2007, är för all del inte korkad – men den är inte heller särskilt smart. GPS finns inbyggd, men kartorna är inaktuella. Ljudsystemet har ett uttag för en 3,5-mm-kabel, men saknar stöd för musik över bluetooth. Och vi kan inte ansluta bilen till nätet. I en tid där allt från tv-apparater till digitalkameror är uppkopplade rullar vår bil – och de flesta andra på vägarna – fortfarande i nätskugga.

Just i dag, under vår färd in mot Stockholm, har den dock tagit några resoluta kliv in i framtiden.

Visas på vindrutan

Ovanpå instrumentbrädan står en liten svart låda från Garmin. Lådan projicerar digitala navigationsanvisningar på vindrutan. Effekten är klädsamt futuristisk och får de små siffrorna och pilarna att se ut som om de svävar fritt i luften. Vår avtagsväg närmar sig. Ta av vänster om 300 meter, säger vindrutan. Men Garmins låda får mothugg från en annan pryl i bilen.

Intill oss sitter nämligen en stor pekskärm från Parrot. Prylen spelar musik och tar hand om våra röstsamtal, och för tillfället rullar där även Waze – en app med järnkoll på trafiksituationen. Waze tycker att det är en dålig idé att svänga in på den stora vägen. Där rör sig trafiken bara i 12 km/h, får vi veta. Ta hellre den lilla avfarten innan, signalerar Waze, där är det fritt fram på bakgatorna. Tipset besparar oss några minuter i kö och vi rullar vidare mot stan.


iOS i bilen kommer att kunna spela musik från telefonen, men vi vet ännu inte hur stödet för tredjepartsappar som Spotify kommer att fungera.

Längre ned, utom synhåll och i nivå med bilens pedaler, sitter en liten wifi-dongel, kallad Vgate, fäst i bilens diagnosuttag. Den obskyra lilla porten är vanligtvis bara en angelägenhet för mekanikerna på vår bilverkstad, men tack vare dongeln får vi nu trådlös realtidsinformation om det som sker i bilens motor. När vi gasar på efter ett trafikljus skjuter mätaren för bränsleförbrukning i höjden. Det är en nyttig påminnelse om att vi kanske borde lätta lite på högerfoten ibland.

iOS-prylarna är navet

I centrum för alla dessa prylar står en iPhone och en iPad. Den förstnämnda använder bluetooth för att mata Garmin-projektorn med gps-information och skicka musik till Parrot-skärmen. Den lånar även ut sin nätuppkoppling till Waze-appen i Parrot. På telefonen rullar dessutom fler appar: den bilspecialiserade musikspelaren Stezza står för musiken, och i bakgrunden håller Fuel Monitor koll på kostnaden för den korta resan (drygt 30 kronor, visar det sig). Vgate-dongeln, å sin sida, skickar trådlös information till vår iPad, där den tillhörande appen Obd Fusion visar en handfull virtuella mätare på skärmen.


Appen Kartor fick fullfjädrad navigation i samband med iOS 6, något som iOS i bilen kommeratt utnyttja.

Resultatet är ett virrvarr av prylar och information, och är möjligen inte att rekommendera för en avslappnad söndagstur. (Vi påminner oss om att sålla en smula i utbudet inför framtida resor). Samtidigt råder inget tvivel om att en halvkorkad bil faktiskt kan göras betydligt smartare med ganska enkla medel.

Innehåll: