I Scratch bygger barn och deras föräldrar tillämpningar med hjälp av argument och regler i form av block som dras in i en arbetsyta. Det finns färdig grafik och dito ljud, men det går även bra att skapa egna byggstenar och innehåll. Ett slags förenklad objektorienterad programmiljö, för att tala it-språk. Från att ha lärt de egna barnen fick Måns idén att på försök starta kurser i Scratch för ungar och deras föräldrar. Från allra första början annonserade han ut ett tillfälle på sin egen Facebook-sida. Responsen lät inte vänta på sig. Kursen fylldes på bara några timmar och väntelistan blev inom ett par dagar ordentligt lång.

– Det har överträffat mina vildaste fantasier. Det var underbart att se hur skaparlusten spred sig och ännu roligare att höra efteråt att många av barnen var ivriga att få fortsätta hemmavid, säger Måns Jonasson.

MacWorld sitter med på en kurs i Scratch i .SE:s lokaler i Stockholm. Undervisningen är gratis och är hälften underhållande föreläsning, hälften eget skapande med övningar. Under de två timmar som en grupp föräldrar och barn lär sig göra ett enkelt spel och principerna för programmering är det mer kul än allvarligt kodknackande. Kursen är döpt till Barnhack, men är långt ifrån unik. Det finns liknande initiativ här och var i landet, exempelvis Coderdojo i Malmö och Hackerklubben i Göteborg. Nya initiativ dyker upp varje vecka och initiativtagaren till Barnhack hejar på alla som vill dra i gång workshops och kurser i programmering för barn.


På .SE hoppas man att fler initiativ startas för att unga ska få möjlighet att testa att skapa egna spel och program.

Alla kan lära sig programmera
– Det är roligt om många barn vill lära sig att programmera och jag tycker att alla som vill ska få känna på det. Men för min del handlar det snarare om att ge barnen en inblick i hur datorer fungerar – att det finns människor bakom alla spel, webbsidor och appar som de använder dagligen. Jag vill att barn ska förstå att programmering är något som alla kan lära sig, och att det går att förverkliga sina idéer på datorn genom att lära sig programmering i någon form, förklarar Måns Jonasson.

Och här bör poängteras en skillnad melhackande för årtionden sedan och i nuläget. I dag krävs varken mattesnille eller extremt teknikintresse för att pröva på och förstå grundprinciperna. Verktyg som Scratch är sju resor mer lättfattliga och roliga än forna tiders knappande i textterminal-läge.

– Det finns flera bra program att börja med som är helt visuella med drag och släpp, klicka på ikoner och pussla ihop program och spel utan att skriva in kod för hand. Det är viktigt att barn lär sig att tänka programmering, att de kommer in i logiken, säger Tomas Ribba, Intendent vid den pedagogiska verksamheten på Tekniska Museet i Stockholm.


Att själv ta kontrollen över datorn handlar inte bara om kunskapsinhämtning – det är roligt också.

På museet finns en robotverkstad där barn kan utforska grunderna i programmering.

– Intresset för den verksamheten är stort och när vi i oktober öppnar en stor internationell datorspelsutställning kommer vi även att köra workshops med spelprogrammering för unga, förklarar Tomas Ribba.

Fakta