Fredagens chockbesked att Apple lägger ned projektet med sin trådlösa laddplatta Airpower har kommit som en stor besvikelse för många. Men företaget säger sig ha goda skäl till tilltaget – och eftersom produkten aldrig lanserades kan vi heller inte betrakta den som en regelrätt flopp. Vi ville ändå passa på och grotta oss lite i de miserabla Apple-lanseringar som skett genom åren.

Om det står ”Designed by Apple in California” på baksidan av en teknikprodukt är det vanligtvis så nära ett kvalitetssigill du kan komma. Men så har det inte alltid varit, och fortfarande i dag händer det att företaget släpper igenom en produkt som inte når upp till företagets högt satta standarder – antingen tekniskt, artistiskt eller kommersiellt.

Missa inte: 12 Apple-ögonblick vi aldrig kommer glömma

Gillar du Apple och är intresserad av företagets historia bör du bekanta dig även med de här misstagen. Du kan lära dig mycket om hur företaget har kommit dit det är idag, men också hur envist Apple kan kämpa för att få en idé att fungera (som fläktlösa datorer) även om den redan har floppat.

Apple 3
Foto: Alexander Schaelss / CC BY-SA 3.0

Apple 3 (1980)
Apple 2 var datorn som byggde Apple, och Apple 3 var datorn som nästan hade kol på företaget. Apple 3 designades för att vara en seriös arbetshäst för företag. Många fantastiska affärsprogram hade utvecklats för Apple 2, som Visicalc, och Apple ville bygga vidare på det (det här var innan Macintosh, och Apple hade ännu inte fått ett rykte om sig att vara för kreativa personer).

Det var vara ett problem: Apple 3 hade, enligt Steve Wozniak själv, en 100-procentig felfrekvens. Varenda dator som Apple tillverkade behövde repareras.

Steve Jobs hade insisterat på en fläktlös design för att datorn skulle vara tyst, och ingenjörerna hade designat datorn med ett chassi i aluminium för att hjälpa till att leda bort värmen. Men beräkningarna var felaktiga och moderkortet överhettade. Skärmen visade förvanskade tecken, lödtennet smälte och skapade oönskade kopplingar mellan chip, och en del användare upptäckte värmeskador på disketter. Chip kunde lossna från moderkortet.

Apples officiella svar på en del problem var lika häpnadsväckande som det var ett bevis på hur allvarliga bristerna var: Lyft datorn tre tum från skrivbordet och släpp den. Det här skulle få kretsarna att falla på plats igen. Vi är förvånade att någon tog Apple på allvar någonsin igen.

Var det något mer? Jo, Apple 3 var mycket dyrare än konkurrenternas datorer och till råga på allt fanns inte mycket mjukvara, så det var aldrig speciellt hög efterfrågan på den.

Att kalla Apple 3 en kommersiell flopp är en gigantisk underskattning. Steve Jobs sa i en intervju med Playboy 1985 att Apple hade förlorat ”oberäkneliga summor” på datorn. Riktigt så illa var det kanske inte, men 60 miljoner dollar var mycket pengar.

Macintosh TV

Macintosh TV (1993)

1993 släppte Apple en dator kallad Macintosh TV, som skulle utnyttja det minskade gapet mellan dator och tv. Det var i princip en Performa 520 med en inbyggd tv. De två var inte integrerade på något sätt – du kunde växla mellan dator och tv-tittande men det gick inte att till exempel se på tv i ett fönster. Men du slapp i alla fall ha två prylar…

Det var inget nytt med en dator med en tv som skärm – Commodore 64 och Amiga-maskiner använde vanligtvis en tv som ett billigare alternativ till en dedikerad datorskärm – men en som kostade över 20 000 kronor var det.

Datorn var visserligen tidigt ute med cd-rom, men Apple hade kanske på känn att den inte skulle sälja så bra – bara 10 000 tillverkades.

Performa
Foto: Danamania / CC BY-SA 2.5

Performa X200-serien (1995)

Macintosh Performa dyker upp på många ”värsta Apple-produkterna”-listor. Det är ingen hiskelig maskin, och den tog inga konstiga språng i designen som 20th Anniversary Mac eller tredje generationen Ipod Shuffle. På utsidan såg den ut som en bra dator för sin tid. Men insidan var en katastrof.

Apple stoppade en 75 megahertz 64-bitarsprocessor (Powerpc 603) i ett moderkort designat för en 25 megahertz 32-bitarsprocessor (68040). Internminnet var mellan hälften och en tredjedel så snabbt som processorn, vilket gjorde att det tog fyra klockcykler att ladda varje 64-bitarsregister. Apple valde en ide-hårddisk istället för scsi. Prestandan var så kass att det gav Powerpc 603-processorn ett oförtjänt dåligt rykte.

Det här är en av orsakerna att många länge trodde att Mac alltid var långsammare än pc.

Pippin

Pippin (1996)
Du vet att Apple har gjort en spelkonsol va? De flesta Apple-fantaster har hört talas om Pippin, men få har använt den. Den tillverkades tillsammans med Bandai, som sägs ha tillverkat 100 000 exemplar och bara sålt hälften.

Det här är en produkt som var mer en kommersiell än teknisk flopp. Det var inget fel på hårdvaran eller designen, men många konkurrenter försökte också sig på samma sak. Commodore CDTV, Nex Pcfx och Philips 3do var några exempel i kategorin som Sony några månader senare slafsade i sig med Playstation.

Som Segas Dreamcast kanske Pippin bara var lite före sin tid. Det var en onlinespelskonsol där spelare kunde möta varandra, och släpptes med Super Marathon, en uppdaterad onlineversion av Bungies klassiska Macspel som utgjorde förlaga till Halo, som sedermera gav Microsoft ett kraftfullt vapen i kampen mot Sony. Men eftersom väldigt få användare hade en lagom snabb uppkoppling och konsolen var väldigt dyr var det ingen som köpte den.