Att det går trögt för tryckta tidningar är knappast en nyhet. Vad de olika kvarvarande tidningarna gör för att behålla sin relevans och lönsamhet varierar däremot väldigt mycket. Vissa satsar på djupare innehåll, till exempel med specialnummer på helgerna som närmar sig magasin, medan andra helt har givit upp tryck och övergått till webben.

Fotografer har inte skonats från alla neddragningarna inom tidningssektorn, och allt eftersom det blivit enklare att ta ”professionella” bilder med digitalkameror har fler och fler anställda fotografer blivit uppsagda eller tvingats övergå till frilansjobb.

På Chicago Sun-Times, en av USA:s äldsta tidningar, sades samtliga 28 anställda fotografer upp i veckan, med omedelbar verkan. Istället ska tidningen köpa bilder från frilansfotografer och förlita sig i större utsträckning på bilder tagna av reportrarna själva.

Enligt Robert Feder, före detta kolumnist på tidningen, ska tidningen hålla lektioner i ”iPhoneography” för att lära reportrarna att ta bilder som ”är lagom bra för att tryckas” med sina iPhones.

Tidningen skriver själv i ett uttalande att den även har satsat mer och mer på att förstärka artiklar med videomaterial istället för foton, eftersom så många av kunderna efterfrågar video mer än fotografier.