New York Times har publicerat en lång och läsvärd artikel om bakgrunden till de senaste årens patentkrig i mobilbranschen.

Bland annat får vi veta att Apple länge avstod från att ansöka om patent på sådant man ansåg vara bagateller. Men allting förändrades när företaget 2006 såg sig nödgat att betala 100 miljoner dollar till Creative för teknik som användes i de olika iPod-modellerna.

Efter det bakslaget gav Steve Jobs order om att minsta lilla innovation skulle patenteras, även om det så bara var för att hindra konkurrenterna från att ta patent på samma sak. När iPhone presenterades för allmänheten i januari 2007 gjorde sålunda Jobs en stor sak av att man sökt patent på i stort sett rubb och stubb, något som ledde till rejäla applåder från publiken.

De senaste åren har Apple varit involverat i en lång rad patenttvister med bland annat Nokia, Motorola, HTC och Samsung, något som i sin tur lett till ännu fler patentansökningar.

Under 2011 lade Apple för första gången mer pengar på patent än på forskning och utveckling. Å andra sidan är Google i exakt samma position, konstaterar New York Times.

Läs artikeln i sin helhet på den externa länken nedan.