Sedan lanseringen på 80-talet har Apples Mac-datorer haft många toppar och dalar.

I dag är de mer populära än någonsin, men de är också en del av ett företag som ägnar allt mer uppmärksamhet åt iPhone, iPad och de andra succéprodukterna i iOS-familjen.

Framgångarna med iOS har gjort avtryck i Macens operativsystem OS X. Både nya säkerhetslösningar och införandet av Mac App Store är tecken på att de två plattformarna närmar sig varandra. Samtidigt håller hela marknaden för datorprogram på att förändras i grunden. Den digitala distributionen växer snabbt, och med den förändras också förutsättningarna för dem som livnär sig på Mac-program.

För programutvecklarna blir frågorna många: Var ska man sälja sina program? Hur får man tiden att gå ihop? Och hur ska man tolka de förändringar som sker i OS X?

Vi har pratat med tre svenska utvecklare. En av dem är en veteran som började arbeta med Mac-program på 90-talet, en annan gör bara program till Mac och iOS och en tredje gjorde Mac-debut tidigare under året. De arbetar alla i olika nischer och med olika volymer – men de utvecklar alla mjukvara till Mac. Vi lät dem berätta om sina erfarenheter, strategier och tankar om framtiden.

De tidiga åren
Under en stor del av 90-talet gick Apple kräftgång. Grundaren Steve Jobs hade lämnat företaget, visioner saknades och Apple tappade marknadsandelar till Microsoft. Många av de programutvecklare som var med på den tiden kände av svårigheterna, men det svenska företaget Propellerheads slapp den värsta krisen trots att Macen var en av deras viktigaste plattformar. Anledningen är att de utvecklade mjukvara för musiker, och kreatörerna fortsatte att flockas kring Macen.

– Vi hade samma publik som de som körde Photoshop. Och vad kör man det på? På en Mac förstås. Vi hade inte samma problematik som om vi till exempel hade gjort bokföringsprogram.

Orden kommer från Ernst Nathorst-Böös som grundade Propellerheads tillsammans med Marcus Zetterquist och Peter Jubel.

I dag är Ernst vd för företaget och när vi träffar honom på Propellerheads kontor på Södermalm i Stockholm berättar han om företagets första stapplande steg i början av 90-talet.

– Vi gjorde lite olika projekt innan vi bestämde oss för att göra vårt första riktiga musikprojekt Recycle. Det var 1994, och vi hade inga pengar. Riskkapital fanns, men jag visste inte vad det var, så vi höll på under kvällar och helger.

Företaget, som började utveckla för Mac OS redan 1992, släppte några år senare musikprogrammet Reason. Det är än i dag ett av de största programmen i sin nisch.

Propellerheads tänker som Apple
Sedan Propellerheads lanserade paradprogrammet Reason har de vuxit från ett tiotal anställda till 50. De har också börjat utveckla egen hårdvara och iOS-appar och har dessutom en egen onlinebutik för tillägg på gång – modellerad efter Apples App Store.

Det finns fler exempel på att Propellerheads har inspirerats av Apple. Ernst säger att målsättningen alltid är att förenkla, och berättar att Apples filosofi har präglat deras arbete.

– Vi refererar till dem hela tiden när vi gör saker. Det blir nästan löjligt ibland. Det sjuka är att det egentligen inte beror på att Apple är så himla bra. Det beror på att många andra är ganska dåliga, säger Ernst.

Appletänket omfattar däremot inte distributionen av Propellerheads Mac-program. Reason finns fortfarande bara att köpa i fysiska butiker, och företaget har inga planer på att distribuera programmet digitalt. Det beror dels på att de använder ett hårdvarubaserat kopieringsskydd, dels på Apples höga krav för inträde i Mac App Store.

– Apple har satt upp ett väldigt trångt staket runt Mac App Store. Vi har en affär som bygger på att alla får både Mac- och Windows-versioner och kan köra programmet på båda. Vi har ett system med registreringar också, förutom det hårdvaru­baserade kopieringsskyddet.

Fakta

Mac App Store
Apples digitala butik för Mac-program, inbyggd i OS X och tydligt inspirerad av den iOS-variant som hittas i iTunes. Utvecklare som vill sälja program genom Mac App Store betalar 30 procent i provision till Apple.

Sandlåda
Sandlådan innebär att program som säljs genom Mac App Store begränsas i sin förmåga att påverka andra delar av systemet. Tanken är ökad säkerhet, men införandet har mötts av kritik från många utvecklare.

Gatekeeper
Säkerhetsinställning som kan hindra nedladdade program från okända källor. Gatekeeper infördes med Mountain Lion och kan enkelt stängas av, men den har också tolkats som ett tidigt steg mot ett mer låst operativsystem.