Det är många som vill få tag på en iPhone 5 redan nu på fredag, något som lett till en stor mängd förbeställningar hos de svenska operatörerna.

En lång tråd på MacWorlds forum tar upp hur illa Telia har hanterat situationen. I flera fall har nämligen utlovat leveransdatum ändrats fram och tillbaka. Signaturen ”svNsk” skriver exempelvis att det först var 28/9, sedan 8/10, därefter 22/10 och slutligen tillbaka till 28/9.

Vi har även fått ett antal mejl och telefonsamtal från läsare som uttrycker stor besvikelse över Telias hantering av förbeställningar. Arvid Svedberg fick inte bara felaktigt leveransdatum, utan även besked att han inte skulle få Spotify och Navigator på köpet.

– Jag valde att hoppa över stegen med tillbehör när jag beställde och där fanns ju tydligen Spotify och Navigator. Då frågade jag supportkillen om han inte bara kunde lägga till det. Det gick inte, då skulle jag bli tvungen att lägga en helt ny beställning, berättar Arvid Svedberg.

Andra läsare reagerar över att Telia till en början lovade fem gigabyte datatrafik per månad på sin mobilsida, men att detta plötsligt ändrades till tre gigabyte per månad.


Förbeställningen av iPhone 5 via Telia har inte gått helt smidigt.

MacWorld har varit i kontakt med Nicholas Rundbom, pressansvarig för mobiltjänster på Telia. Han poängterar att leveransdatum alltid är preliminära, men att man gör sitt absolut bästa för att kunderna ska bli nöjda.

– Förköp kan göras på flera olika ställen; kundtjänst, vår sajt och i våra butiker. Allt detta synkas sedan samman i en gemensam kö. Medan synkningen görs kan de preliminära leveransdatumen justeras fram och tillbaka i tiden. Senare datum kan bero på att till exempel leveranser till oss har blivit slutsålda. Tidigare datum kan bero på att vi får extraleveranser eller om det är många som ångrar sitt förköp, till exempel om de köper sin iPhone i butik i stället. Viktigt för kunden att veta är att leveranserna sker i den ordning förköpen genomfördes, så var kunden bland de första som förköpte så kommer de att vara bland de första som får leverans, säger Nicholas Rundbom till MacWorld.

Att datatrafiken först angavs vara fem gigabyte i månaden var ett misstag.

– Informationen kring fem gigabyte per månad var felaktig. Det korrigerades omgående. Jag vill be om ursäkt till de kunder som fått felaktig information.

Den som vill hålla koll på sin orderstatus uppmanas att besöka den här webbsidan och fylla in sitt namn och ordernummer. Den som av någon anledning vill avbeställa sin order kan kontakta Telias kundtjänst.

Arvid Svedberg har nu fått löfte om att han ska få Spotify och Navigator på köpet utan att behöva lägga en ny beställning. Kontakta Telias kundtjänst om du anser att du har missat något i din beställning.