Apples chefsdesigner, Sir Jonathan Ive, deltog under måndagen på en uppmärksammad konferens anordnad av den brittiska myndigheten UK Trade & Investment.

Ive konstaterade att de svåra åren på 1990-talet var en värdefull läxa för Apple. I stället för att fokusera på nedskärningar valde Steve Jobs att satsa på bättre produkter, något som på sikt även gav ekonomisk utdelning.

- Vi är väldigt nöjda med våra intäkter, men vårt mål är faktiskt inte att tjäna pengar. Det låter kanske lite näsvist, men det är sanningen. Vårt mål och vad som gör oss exalterade är chansen att skapa fantastiska produkter. Om vi lyckas kommer folk att gilla dem och om vi är operativt kompetenta så tjänar vi pengar, förtydligade Ive.


Jonathan Ive ligger bland annat bakom designen på iMac, iPhone och iPad.

För bästa resultat gäller det även att inte ha alltför många produkter på gång samtidigt.

- Vi säger nej till en massa saker som vi vill göra och som kittlar oss, på så sätt har vi ett hanterbart antal produkter som var och en får massor av omtanke från oss.

Ive avslutade sitt anförande med att återigen förklara varför Apple inte ägnar sig åt marknadsundersökningar.

- Det garanterar medelmåttighet och det enda man får reda på är om någon känner sig förolämpad eller ej.

För ett längre utdrag från Jonathan Ives anförande hänvisar vi till brittiska Wired (länk nedan).