Enligt en rapport från analysföretaget ABI Research som släpptes i går har intresset för Apples senaste iPad hjälpt företaget att behålla en marknadsandel på 65 procent bland surfplattor världen över.

Totalt skeppades det 18,2 miljoner surfplattor under årets första kvartal enligt ABI Research. Samsung som nu är den näst största tillverkaren av surfplattor skeppade under perioden 1,1 miljoner enheter. Apple behöll sin förstaplats under perioden och skeppade enligt ABI Research 11,8 miljoner enheter.

– Vi ser samma mönster på surfplattor som sett tidigare bland smartphones, Apple och Samsung ligger i topp medan andra konkurrenter kommer och går, säger Jeff Orr på ABI Research.

Amazon seglade upp till andraplatsen under det sista kvartalet förra året tack var den nya surfplattan Kindle Fire. Intresset svalande dock under årets första kvartal och Samsung återintog andraplatsen.

Både Apple och Samsung kommer dock att se ökad konkurrens framöver då bland andra Dell, HP och LG förbereder att släppa nya surfplattor med Android 4.0. Dessutom förväntas en rad nya surfplattor med Windows 8 släppas i slutet av året.

Apple fick dock klartecken att börja sälja nya iPad i Kina nyligen, något som med största säkerhet kommer att öka Apples totala försäljningssiffror.