Eugene Kaspersky, vd för det ryska säkerhetsföretaget Kaspersky Lab, tycks ha dragit i gång något av ett privat korståg mot Apple.

För knappt en vecka sedan hävdade Kaspersky att frånvaron av antivirusprogram för Apples mobila plattform kommer innebära att kunderna på sikt går över till Android. Nu följer han upp med ett långt inlägg på sin privata blogg (länk nedan) om varför Apple inte är att lita på när det kommer till säkerhetsfrågor.

Enligt Kaspersky har Apples kunder ”hjärntvättats” till att tro att det inte existerar några säkerhetsproblem med företagets produkter, bland annat med hjälp av nedanstående reklamfilm från 2006:

I själva verket är Apple alltid sena när det gäller att täta till säkerhetshål. Som exempel nämner Kaspersky att det tog företaget inte mindre än 49 dagar att släppa en ny version av Java efter att ett allvarligt säkerhetshål upptäckts, något som ledde till att trojanen Flashback hann få stor spridning.

Förutom att vara sena med uppdateringar sägs Apple även vara uselt på att informera sina kunder om potentiella säkerhetshot. Inte heller delar företaget med sig om relevant information till säkerhetsföretag som Kaspersky Lab.

Kasperskys önskemål är att Apple tar efter konkurrenten Microsoft, ett företag som regelbundet skickar ut nya säkerhetsuppdateringar minst en gång i månaden (”Patch Tuesday”).

- Apple måste ta säkerhetsspelet på allvar. Det är inte längre 2006 när Macar ansågs vara säkra från attacker och söta reklamfilmer kunde användas för att stämpla ett operativsystem som ”överlägset”. Flashback är det första stora Mac-botnätet, men du kan vara övertygad om att det kommer fler. Apple har inte råd att ignorera lärdomen från Flashback, avslutar Eugene Kaspersky sitt långa blogginlägg.