Efter åratal av spekulationer tycks det nu stå klart att Apple kommer att öppna egna butiker i Sverige. Först ut är Stockholm där invigningen väntas ske någon gång kring månadsskiftet augusti/september.

Häromdagen hävdade 99Mac att den första butikens placering blir i NK-varuhuset på Hamngatan, med andra ord mitt i Stockholms centrum. Flera av forumets medlemmar säger sig ha sökt anställning i butiken, men eftersom de skrivit under ett sekretessavtal får de inte kommentera enskilda detaljer. Enligt uppgift ska det emellertid inte röra sig om en så kallad flaggskeppsbutik, utan om en något mindre butik.


NK-varuhuset, mest troliga platsen för en Apple Store i Stockholm. Bild: cc, Holger Ellgaard.

Bolaget Apple Retail Sweden AB registrerades 27 oktober 2011 och sedan dess har företaget letat med ljus och lykta efter lämpliga områden för etablering. Efter Stockholm tycks Malmö stå näst på tur, åtminstone att döma av Apples egna platsannonser. En möjlig placering är i så fall Emporia, ett gigantiskt köpcentrum på 93 000 kvadratmeter som invigs den 25 oktober. Placeringen nära Öresundsbron och flygplatsen Kastrup borde kunna locka till sig många kunder.


Köpcentret Emporia, mest troliga platsen för en Apple Store i Malmö.

Vad gäller Göteborg har Macforum sedan några år tillbaka en rejäl butik i Nordstan, något som innebär att det troligtvis kommer att dröja ett tag tills en officiell Apple Store etableras i staden.

Just relationen till redan existerande återförsäljare är något av ett dilemma när det blir dags för Apple att dra i gång sina egna butiker.

För några månader sedan försökte vi på MacWorld luska reda på vad de svenska Macbutikerna ansåg om den kommande konkurrensen från Apple. De flesta valde direkt att lägga locket på för att inte riskera att störa relationerna till elektronikjätten. I stället hänvisades till Apples pr-ansvarige Petter Ahrnstedt för vidare frågor.

De som trots allt valde att svara på våra frågor ansåg att det bästa sättet att möta konkurrensen var att erbjuda mervärde i form av konsultverksamhet, systemutveckling, utbildning eller verkstäder.

- De flesta av oss är trimmade, vana vid snabba förändringar och står därmed också pall för överraskningar, svarade en av återförsäljarna som vill vara anonym.


Apples egna butiker brukar kännetecknas av att det är ljust och luftigt. Det är fritt fram att testa produkterna på plats.

Att Apple nu ändå har för avsikt att etablera egna butiker i Sverige är ett tydligt bevis på hur efterfrågan på företagets produkter har ökat de senaste åren. Medan man tidigare fick åka långt för att köpa prylar med ett äpple på, finns de nu nästan överallt.

För er som undrar lanserades världens allra första Apple Store i Virginia, USA den 15 maj 2001. Elva år senare finns totalt 363 butiker i 13 olika länder. I genomsnitt har varje enskild Apple Store 18 000 besökare per vecka.