Det ser ut som en felstavning, men ifttt är ett nytt och intressant webbverktyg. Namnet står för “If this, then that”, alltså ungefär “om det här händer, gör så här” och ger dig möjlighet att länka ihop tjänster och sociala mediekanaler.

Är du till exempel intresserad av att veta när din favoritkomiker twittrar om Håkan Juholt kan du ställa in ifttt att skicka ett mejl när detta händer, och likaså om du vill få en tweet när en viss aktie stiger kraftigt. Möjligheterna är många. Vid vårt test provar vi att få ett mejl varje gång någon twittrar om Charlie Sheen. Detta visar sig vara lite ogenomtänkt, men det ger oss å andra sidan en anledning att testa att stänga av en regel, vilket också är lätt.

Som det mesta därute är inte ifttt i sig ­något nytt, poängen ligger i att det möjliggör skapande av kedjereaktioner även för dig som saknar avancerade datorkunskaper. ­Givetvis bygger mycket av nyttan med tjänsten på att den inkluderar just de kanaler och tjänster du själv använder. I dagsläget finns det 37 ­stycken att välja mellan, och dessa inkluderar allt från Facebook och Twitter till Flickr och Wordpress.

Utlösande kanal
Ifttt bygger på ett par olika grundbegrepp. De kedjereaktioner du syr ihop på sidan kallas för “tasks” (uppdrag), och dessa bygger i sin tur på två begrepp: Å ena sidan “triggers” (utlösande händelse) och å andra sidan “actions” (konsekvenser). Här i det första steget bestämmer du den utlösande händelsen, och i vårt exempel vill vi att det ska vara Twitter. Exakt vad specificerar vi senare. I och med detta har vi sagt till att när en händelse inträffar på Twitter ska detta rapporteras på något vis, någon annanstans.

Säg vad som händer
Nu är kanalen vald, och det är dags att bli lite mer specifik. Vad är det egentligen som ska hända på Twitter? I fallet med just Twitter finns en lång rad valmöjligheter. Du kan bli meddelad när du själv omnämnts, när du blivit retweetad och flera andra alternativ. Att använda särskilda hashtags kan också utgöra utlösande faktor. Du kan till exempel låta Face­book uppdateras när du twittrar med en viss hashtag, till exempel “#fb”. Vi bestämmer att det ska vara ett eller flera särskilda nyckelord som omtwittras.

Lite mer i detalj
I nästa steg är det dags att bli riktigt specifik. Eftersom vi redan valt Twitter, och att ett eller flera nyckelord ska nämnas, måste vi nu berätta exakt vilket eller vilka ord det gäller. Här gäller det att tänka efter eftersom det inte är värdefullt att till exempel få veta varje gång president Obama omnämns, eftersom detta sker tiotusentals gånger varje dag. Skulle det dock visa sig att nyckelorden är dåliga eller för vaga, kan du alltid ändra dem och göra om. I vårt exempel väljer vi Charlie Sheen som nyckelfras.

Var ska det meddelas?
Halvvägs genom processen ska nu den mottagande kanalen väljas. De tillgängliga action-kanalerna varierar i antal, beroende på vilken trigger du valt – alla är inte kompatibla med varandra. De möjliga kombinationerna är däremot alltid ganska många. Observera här att du för att använda en kanal måste ge ifttt tillåtelse att komma in på och styra denna. Det är därför viktigt att vara noggrann med säkerheten eftersom den som eventuellt kommer åt ditt ifttt-konto per automatik har makt över dina andra också.

Fyll i det sista
Nu är det viktigaste gjort, och det återstår bara att peta in de sista detaljerna. I vårt fall handlar det om att skriva in den mejladress vi vill ha rapporten om Sheen-tweets skickad till, och sedan döpa och spara uppdraget. Värt att notera är att det finns flera olika sätt att använda mejltjänster. Det finns till exempel en basic mejlfunktion (den som används i exemplet), men även en separat för Gmail, där den senare har fler funktioner. När sedan uppdraget är sparat är det aktivt till dess att du stänger av eller tar bort det.

Recept – en lathund
Det är skoj att skapa sina egna custom-uppdrag som fyller särskilda behov. Men många har liknande behov, och därför finns, vad utvecklarna kallar för recept, mer eller mindre färdiga uppdrag till skillnad från de “lösa ingredienser” som vi nyss använde för att skapa vårt test. Recepten kan så klart även modifieras efter behov och sparas ner under andra namn. Layouten är, precis som övrigt på sidan, mycket enkel och lättnavigerad och funkar även okej för synskadade tack vare ren design och stor, lättläst stil.