Bland 160 av USA:s största butikskedjor är Apple i en klass för sig – bland jättar som Costco och Sam’s Club och lyxbutiker som Polo, Tiffany & Co och Coach drar Apple in mångdubbelt mer pengar per kvadratmeter än samtliga.

Apples butiker är i genomsnitt lika stora som klädbutiker, men istället för att dra in omkring tusentals dollar per kvadratmeter per år håvar Apples butiker in tiotusentals.

I genomsnitt säljer Apples butiker varor för drygt 400 000 kronor per kvadratmeter om året. Tvåa på listan är Tiffany & Co, som drar in mer blygsamma, men fortfarande helt respektabla 215 000 kronor. Därefter kommer Coach och Lululemon Athletica som båda drar in över 100 000 kronor, men sedan sluttar det kraftigt neråt och resten av topplistan får nöja sig med intäkter i storleksordningen 50 000 kronor per kvadratmeter och år.

Dessa siffror inkluderar inte butiker utanför USA, men med tanke på att Apples försäljning i till exempel Kina har ökat mångdubbelt på senare år lär butikerna i Beijing och Shanghai inte vara någon besvikelse för Apple, vilket inte storbutikerna i Paris och London heller lär vara.