Om du pendlar till jobbet med bil är chansen ganska stor att du spenderar en hel del tid bakom ratten, och då föredrar du nog garanterat att kunna dra ut pluggarna ur öronen och fortsätta lyssna på din musik genom fordonets högtalarsystem.

På samma sätt önskar du sannolikt att slippa jaga runt efter telefonen i fickan när det ringer. Även detta fungerar avgjort bättre i samverkan med bilens hela ljudanläggning, om inte annat för att slippa fumla med ­volymrattar när chefen vill dig något.

Det är inte bara en fråga om bekvämlighet, utan lika mycket om säkerhet. Oavsett om du vill svara på ett telefonsamtal eller byta till nästa podcast är det betydligt bättre att göra det med de vanliga kontrollerna som är anpassade för att användas med minsta möjliga distraktion – ögonen på vägen så långt det är möjligt.
Lyckligtvis är det i dag fullt möjligt att få en bil med all den här utrustningen på plats. Dessutom finns det produkter på eftermarknaden som kan ge dig – i alla fall delar av – möjligheterna. En nödlösning till dess att det är dags för en ny bil.

Den allra mest grundläggande anslutningsmöjligheten bland de integrerade lösningarna är en så kallad AUX-ingång. Du ansluter din enhet till denna port med en 3,5 millimetersplugg, sedan fungerar bilen i princip som en dum högtalare – om du vill byta låt får du göra det via mediaspelaren. Dessutom laddas inte iPoden när du använder denna kontakt.

Lättast med Apples kontakt
Med en usb-port får du däremot ström för att ladda spelaren, och dessutom får du lite ­bättre kontroll. Oftast kan du utföra enklare operationer direkt från bilens reglage. Men mer Apple-specifika funktioner, som till exempel spellistor kan du inte räkna med ska fungera.

Allra bäst är det givetvis att ha Apples egen kontakt i bilen. Allt fler biltillverkare erbjuder denna möjlighet eftersom iPod, iPhone och numera även iPad finns i vart och vartannat hem. Med denna på plats har du oftast riktigt bra möjligheter att styra din enhet, och givetvis tankas den upp med ström också.

Vill du helt slippa kablarna finns alterna­tivet bluetooth. Detta protokoll gör det möjligt för dig att behålla din iPhone i fickan, och ändå använda den via bilens reglage. Detta är givetvis den absolut smidigaste lösningen om du inte behöver extra ström.

Apple låg länge lite efter med stödet för den trådlösa tekniken, men hanterar i dag nära nog alla profiler. Detta inkluderar Audio/Video Remote Control Profile (AVRCP) och Advanced Audio Distribution Profile (A2DP). Kortfattat betyder detta att du kan styra det mesta i ­nallen från bilen – om bara fordonet har rätt teknik installerat vill säga.

Frågan är hur det ser ut bland de mest ­populära bilarna på den svenska marknaden. För att ta reda på detta har vi tittat närmare på en handfull olika märkens toppsäljande modeller, enligt Bil Swedens marslista. Vi har valt att bara ta en modell per tillverkare då utrustningslistorna ofta är väldigt lika mellan varianterna.

Först ut är Volvo, vars snudd på hela deras sortiment återfinns i toppen av listan över de mest populära bilarna. Så har det varit i många år – och så är det även nu. Av goda skäl. Självklart är det klassikern V70 som kniper förstaplatsen.

Företaget har länge tagit media­funktioner på allvar. Deras stereoanläggningar får alltid bra betyg i bilpressen och de erbjuder många funktioner. Möjlighet att ansluta en enhet via AUX finns som standard i samtliga modeller, och om du väljer ett lite bättre ljudsystem följer dessutom en kombinerad usb- och iPod-port med. Vill du inte betala extra för detta finns lösningen dessutom som separat tillval.

Det finns även bluetooth att välja till, och du kan styra såväl telefoni- som ljudfunktioner från luren direkt från rattknapparna. Tyvärr kan du inte välja till den personoberoende, svensk röststyrning som finns på syster­modellen V60, men det är inte omöjligt att detta dyker upp i nästa årsmodell.

Fjärrstyr din parkeringsvärmare
Volvo har dessutom skapat iOS-applikationer. Du kan till exempel fjärrstyra din parkeringsvärmare, om du har en sådan. Vidare håller de reda på var du är, så att du kan få hjälp vid en eventuell olycka.
Nästa märke är Volkswagen, som har varit de senaste årens verkliga utmanare på topplistan, de har stundom till och med legat i topp. Just nu har de ett par populära modeller, men det är ändå klassiska Golf som ligger högst upp.

Basversionen av Golf saknar AUX-ingång, men det räcker med att uppgradera stereon ett snäpp för att få anslutningen. Möjligheter att kryssa för en usb-port finns också, liksom en speciell sladd för iPod-enheter.

Volkswagen erbjuder även bluetooth med stöd för både A2DP och AVRCP, så du har alltså goda kontrollmöjligheter för din telefons funktioner. Även personanpassad röststyrning finns, men endast på engelska i ­nuläget.

Wolkswagen har mest ­reklam och spel i iTunes Store, men enligt företaget är en service-app på gång.

Äldre Saab bäst
När detta skrivs är Saabs existens högst osäker då deras betalningsförmåga åter har ifrågasatts, men de ligger ändå relativt bra till i listorna. Märkligt nog är det den äldre 9-3:an som håller flaggan i topp på företaget.

Vill du kunna ansluta din enhet via AUX behöver du bara ett stereopaket och det ingår i alla modeller. Andra, fysiska anslutningsmetoder finns inte i 9-3:an – ingen usb-port och ingen specialingång för Apples enheter.

Bluetoothfunktion finns dock, och Saab erbjuder alla vanliga funktioner. Bilen kan till exempel läsa av telefonlistorna, ringa upp och växla mellan högtalare och telefon. Faktum är att de dessutom erbjuder ett testprotokoll för olika telefoner, där man bland annat kan avläsa att uppkopplingskvalitén varit god ­efter iOS 2.0.2, som tydligen fungerade knackigt.

Saabs svala intresse för iOS syns även på iTunes Store. Några funktionella applikationer finns inte, endast ett par reklamprogram.
Bland de tyska premiummärkena råder det en hård kamp. Just nu är det Audi som tagit täten och slår både BMW och Mercedes på fingrarna. Deras A4:a har varit populär sedan introduktionen och säljer fortfarande väldigt bra.

Som sig bör har de AUX-ingång som standard på alla sina modeller. De erbjuder också special­lösningar för iPhone, men detta kräver en lite större stereo än den som följer med som standard, och därför springer prislappen iväg en del. Å andra sidan innebär detta att du får en större tft-skärm och ett styrsystem där du kan jobba med musiken som på en klassisk iPod.

Även bluetooth-lösningen kräver att du har uppgraderat din ljudanläggning. Men med alla komponenter väl på plats har du full funktionalitet och kan även strömma musik från din spelare till högtalarsystemet. Men vill du dessutom ha röststyrning behöver du navigation, och det är dyrt. Men som bonus kan du då skapa ett trådlöst nät i bilen och använda telefonen som modem.

Även på Audi har man stannat vid att använda applikationsmöjligheterna på iOS som ett sätt att presentera data och information.

BMW har ett gott öga till Apple
Audis närmaste konkurrent, BMW, har länge haft ett gott öga till Apple. Redan 2004 byggde de in funktioner för att låta iPod-ägare koppla in sin spelare. På samma sätt var de riktigt tidigt ute med att ge stöd också åt ­iPhone-användare. Båda möjigheterna finns på deras nuvarande toppsäljare; Nya 5-serien.

Precis som hos många av konkurrenterna finns AUX tillgängligt på en baskonfigurerad bil och om du vill ha usb-anslutning går det bra. Som nämnt kan du utöka detta till att ha en separat iPod-kontakt i bilen, men vill du ha din iPhone integrerad måste du lägga till bluetooth på toppen – och några kronor till.

Men detta kan vara väl värt pengarna. Bluetooth-funktionen är omfattande och kan byggas på om du är villig att betala för navigationssystemet. Förutom de vanliga möjligheterna kan du läsa in kalenderdata och uppgifter från telefonen till bilens system. Även röststyrning finns, men tyvärr inte på svenska.

Även på applikationssidan har BMW en handfull reklamprogram, men här finns också en mer funktionell applikation som ger information om bilen och en hel del annat. Bland annat navigation för den sista delen av resan; Den som sker utanför bilen.

Ford satsar på att ligga långt fram
Det är framför allt tyska och ­svenska bilar som säljer i Sverige. Den första amerikanen är Ford. Detta företag har gjort stora satsningar på tekniksidan hemma i USA, de ställde bland annat ut bilar på IT-mässan CES tidigare i år.

Att de satsar på att ligga i framkant på ­tekniksidan märks i utrustningslistorna. Här är inte bara AUX standard på ingångsmodellen, utan även usb. Vid uppgraderingar dubblas detta till två portar. En speciell iPod-sladd får du genom att ansluta en Y-kabel till både AUX och usb.

Vill du ha bluetooth får du dock betala, men då får du allting du behöver med i paketet – du kan till och med strömma musik från till ­exempel Spotify på telefonen. Även möjlighet till röststyrning finns om du inte vill använda bilens knappar och rattar.

Ford ligger i startgroparna vad gäller applikationer. Just nu är det tunt, men för nya Ford Focus erbjuds en genomgång av bilen och dess funktioner. Avgjort enklare och snyggare än en traditionell manual.

Renault kräver upprustning
Bland fransmännen ligger Citroen och Peugeot i skuggan av Renault, vars Megane är den bil som ser till att hålla trikoloren på en fram­trädande plats på listorna. Detta lär inte ändras när den nya modellen nu nått handlarna.

I basmodellen finns det inga möjligheter att koppla in någon extern enhet, inte ens en AUX-ingång finns att tillgå. I stället får du snällt köpa upp dig i utrustningsnivå. Men på det sättet kan du å andra sidan komma åt i princip vad du vill. Du behöver bara köpa en dosa till handskfacket och rätt sladd.

Även bluetooth finns i flera olika varianter. Den inbyggda är relativt tunn på funktioner, men klarar basgrejerna. Vill du ha större skärmar får du köpa till dem som separata tillbehör. Detta hindrar inte att du kan styra enheterna direkt från bilens kontroller.

På applikationssidan har Renault inte legat på latsidan. Deras reselåda – som den kallas – innehåller en del information om din bil. Du kan bland annat se vilken typ av olja du bör använda och vad varningslamporna betyder. Vidare följer lite underhållning och extra­tjänster med.

Så vad göra om du inte vill köpa en helt ny bil bara för att få din iPod att fungera med rattknapparna? Det finns lyckligtvis en handfull olika alternativ du kan titta på för efterkonstruktion. Funktionen blir inte riktigt lika bra som originalinstallerade komponenter, men kan fungera om du bara vill slippa snäckorna i öronen.

Den enklaste lösningen är att skaffa en liten fm-sändare. I princip handlar det om en radiostation i miniatyr. Du ansluter den lilla enheten till din spelare och skjuter iväg radiovågor på en given frekvens, varav din bil fångar upp dessa via antennen och låter dig avnjuta musiken i stereon.

Detta var tills för några år sedan olagligt i Sverige, men har numera blivit accepterat och finns att köpa över disk i var och varannan butik. Till och med i Apples egen webbshop finns det en handfull olika alternativ från bland annat Griffin, Belkin och Monster.

Problemen med denna variant är flera. Ljudet blir sällan särskilt bra då antennen sitter på utsidan och din bil inte är byggd för att släppa vågor igenom karossen. Vidare måste du styra allting via din spelare. Fördelarna är att det passar alla källor och är enkelt att flytta mellan bilar – de minsta modellerna kan du i princip alltid ha med dig i jackfickan.


En av många fördelar med att ha en integrerad lösning är att du oftast kan gömma undan din enhet. Ett perfekt gömställe för din gamla, klassiska iPod som du bara har liggande.

Du kan även lura bilen
Ett nära besläktat alternativ är att ansluta en iPodkontakt direkt till FM-radion i stereon. Du lurar helt enkelt bilen och skickar din ­musik till antenningången i stället för radiovågor. Detta ger mycket bättre ljud än om du använder en enkel sändare, men förvänta dig inte att få cd-kvalitet då radioenheten fortfarande är begränsande.

Lösningen kräver dessutom en del vad gäller installation. För att komma åt ­antenningången måste du ofta ta ut stereon och koppla lite på baksidan. Därför är det inte att rekommendera på anläggningar som är inbyggda i bilens paneler. För vanliga, eftermonterade enheter låter det sig emellertid göras ganska enkelt.
När du väl är där bak kan du dessutom se om det finns andra ingångar. Många apparater – i synnerhet de av nyare snitt – har någon form av ingång. Vanligast är att det finns en så kallad rca-anslutning, och med en sådan på plats behöver du bara en sladd för att ansluta din iPhone eller iPod och få riktigt bra ljudkvalitet.

Även här krävs det dock att du tar ut stereon och drar kablar.
Har du en lite äldre stereo i bilen och kan spela klassiska band finns alternativet kassett­adapter. Detta är en enkel lösning där du strömmar musik från din musikenhet – via en sladd – till ett kassettband. Du stoppar sedan in detta i spelaren som då lurar utrustningen.

Lösningen är väldigt enkel att använda och fungerar bra om du har små krav. Bandspelaren i bilen är inte direkt anpassad för att hantera någon högre ljudkvalité, och inte heller de falska banden byggs direkt för audiofiler. Precis som för fm-sändaren måste du dessutom hantera allting du vill göra direkt på din iPod.

Sammantaget ser det riktigt bra ut för alla med någon form av iOS-enhet. Du kan lägga till en grundfunktion i din nuvarande bil, även om du inte får integrationen med övriga systemet, och för din nästa bil ser det ännu bättre ut. Många biltillverkare har nämligen insett att integration med telefon och mediaspelare för många är minst lika viktigt som fällbara nackstöd bak. För det är klart att du ska ha den bästa bilen för din telefon.

Sida 1 / 3

Innehållsförteckning