Enligt analysföretaget Flurry Analytics orsakade släppet av iPad 2 att många utvecklare övergav Android för att istället helhjärtat satsa på utveckling i iOS. Under årets första kvartal stod Android för 36 procent av alla nya utvecklingsprojekt jämfört med iOS.

Efter att Apple släppte iPad 2 och iPhone för den amerikanska mobiloperatören Verizon så sjönk antalet nya projekt för Android till 28 procent under årets andra kvartal, i jämförelse med iOS.

utvecklare ios android

Samtidigt som utvecklingen kring Android minskade ökade antalet nya projekt för iPad med fem procentenheter till 15 procent under det andra kvartalet. Utvecklingsprojekt för iPhone och iPod Touch ökade även med tre procentenheter och stod under det andra kvartalet för 57 procent.

Trots att konsumenternas intresse för Android ökar snabbare än för iOS så äär utvecklarna mer intresserad av att satsa på Apples plattform. App Store har nu 425 000 appar varav 100 000 är optimerade för iPad.

Användare av iOS laddar dessutom ned appar i större utsträckning än konkurrenterna. Tidigare denna månad avslöjade Apple att användarna laddat ned mer än 15 miljarder appar från App Store. En siffra som för tillfället växer med en miljard nedladdningar i månaden.

Flera rapporter har tidigare visat att det är enklare för utvecklarna att sälja sina appar på Apples App Store jämfört med Android Market.

Enligt Charles Newark-French på Flurry Analytics måste Google satsa på att förbättra utseendet på Android Market och samtidigt göra det enklare att köpa appar än vad det är i dagsläget.