Analysföretaget Flurry har tagit sig en närmare titt på vilka appar som omsätter mest pengar på App Store. Undersökningen visar att så kallade freemiumtitlar i juni stod för 64 procent av intäkterna, något som kan jämföras med blott 39 procent i januari.

”Freemium” är en vedertagen term för program som är gratis att ladda ner, men där utvecklarna i stället drar in pengar på att sälja innehåll via funktionen ”köp inuti program”. Exempel på sådana appar är Farmville och Smurf’s Village.

Motsatsen är ”Premium”, en term som används om program där man betalar en engångssumma och sedan inte behöver tänka på fler kostnader. Exempel på sådana appar är Fruit Ninja och Angry Birds Seasons.


Många av apparna som listas under "Top Grossing" är till synes gratis. I själva verket kan de i slutändan kosta mer än betalprogram.

Enligt Flurry väljer mellan 0,5 och 6 procent av dem som laddar ner ett freemium-spel att köpa extra innehåll. Även om det låter som en liten andel kan de som verkligen gillar spelet lägga ut rejäla summor på fler nivåer, bättre vapen eller låtsaspengar. Slutresultatet är att utvecklarna ofta drar in mer pengar än om de erbjudit hela spelet för exempelvis 7 eller 15 kronor.

Flurrys slutsats är att freemiumkonceptet är här för att stanna och att det troligtvis kommer plocka än större andelar framöver.