Svarstiden är för svartvitt
Nästa siffra är ännu mer populär bland skärmköpare – svarstiden. En snabb bild är en bra bild, det är en sanning. Ingen vill se eftersläpningar för att hårdvaran inte kan hänga med. Bärbara datorer i början av 90-talet led verk­ligen av det här. Flyttade du muspekaren snabbt såg du tiotals syskon i en svans efter den riktiga. Men så är det inte riktigt längre.

Vad man mäter är hur snabbt en kristall i lcd-skärmen hinner byta från en operation till nästa. Om en film eller spel visar 60 bilder per sekund måste varje punkt hinna skifta uppgift på 1/60-dels sekund, annars kommer du att få se en suddig bild. Enkelt uttryckt ska de ha en svarstid på 16,7 millisekunder, och tittar du på specifikationerna slår tillverkarna ­detta med råge.

Likt fallet med kontrastförhållandet finns det en form av standard för svarstider. Man mäter tiden det tar att gå från svart till vitt och sedan tillbaka till svart igen. Tyvärr tittar få på svartvita filmer längre, och att gå till olika ­nyanser och färger kan ta längre tid. Om något dessutom rör sig kan det bli ännu värre, så ­värdet du ser i annonserna är syntetiskt och säger inte hur snabb enheten verkligen är.

Svårt upptäcka skillnaderna
Exakt vad du kan räkna med i praktiken är svårt att svara på. I oberoende tester – från till ­exempel MaximumPC – har man konstaterat att även de bästa skärmarna landar på omkring 50 millisekunder när de utsätts för stresstest, så om du analyserar en ögonblicksbild kommer du att se rester från föregående bildruta. Detta borde göra att du ser eftersläpningar, men faktum är att du inte kommer att upptäcka detta med ögat. Om du inte är en datorspelare då – fast inte ens då är det ett problem om du ägnar nätterna åt att köra World of Warcraft.

Om du däremot spelar senaste Call of Duty på världsnivå kan du få problem, då är snabbare bättre. Fast som nämnt ovan kommer siffrorna i specifikationerna inte att ge dig sanningen. En skärm med höga siffror kan, i praktiken, vara bättre än en med låga värden.
Sedan får du inte glömma att källan spelar stor roll. Ofta är själva materialet suddigt, som en snabb kamerarörelse i en film. Om du dessutom tittar på komprimerad media kommer du att få eftersläpningar på grund av detta. Hur snabb skärmen är spelar då ingen som helst roll – även grafikkort måste hinna med i ­svängarna.