Det har nu gått tio år sedan Apple slog upp portarna för sin första egna butik i Glendale, Kalifornien. Trots att alla förståsigpåare dömde ut företagets satsning har ”Apple Store” visat sig bli en hejdundrande succé.

Numera finns det inte mindre än 325 butiker i elva olika länder. Under årets första kvartal stod dessa butiker för 15 procent av företagets totala omsättning, vilket innebär att man sålde för 9,8 miljarder dollar (motsvarande 62 miljarder kronor).


Många av Apples butiker är berömda för banbrytande arkitektur. Här ser vi butiken i Shanghai.

Grunden för succén är filosofin att visa upp vad man kan göra med produkterna. De anställda är snabba på att hjälpa kunderna och demonstrera vad man kan åstadkomma med en Mac, iPhone eller iPad. Resultatet är att kunderna känner sig nöjda och återkommer när det väl är dags att köpa nya apparater.

Några direkta planer på att öppna Apple Stores i de nordiska länderna tycks inte föreligga, så den som vill besöka en får exempelvis bege sig till Tyskland, Frankrike eller Storbritannien.