KTH-studenterna Donna Hanafi och Susanna Berggren har genomfört en stor undersökning för att ta reda på hur svenskarna använder sin iPad. Undersökningen bygger på intervjuer av 891 svenska iPad-användare.

En sammanfattning av undersökningen visar följande:

  • 95% män har svarat på enkäten.
  • 20% är mellan 20-25, 22% är mellan 26-30
  • 37% har barn
  • 46% bor i en storstad
  • 13% har jailbreakat (13.6% av kvinnorna)
  • 41% har köpt sin iPad utanför Norden
  • 34% av kvinnorna är early adopters
  • 8.3% har köpt sin iPad utanför Norden av de som köpt sin iPad efter 26 dec
  • 93% har en laptop i hushållet
  • 96% har en smartphone
  • 81% av iPad-ägarna har en iPhone
  • 44% har en MacBook Pro
  • 52% har 3G på sin iPad (59% av kvinnornas)
  • 80% av dessa har ett kontantkort eller abonnemang till sin iPad 3G
  • 3% har inga övriga Apple-produkter
  • 89% använder även datorer med operativsystemet Windows
  • 29% använder även en Smartphone med Android
  • 9% har fler än 120 appar
  • 12% har fler än 40 betalappar
  • 4% har aldrig köpt en app
  • 20% har betalat mer än 200 kronor för en app (produktivitetsappar är vanligaste kategorin för dyraste appen. Pages är vanligaste appen av dessa. Spel är näst vanligaste kategorin)
  • 49% har köpt något inuti en applikation (38% av kvinnorna)
  • 51% av användarna har Angry Birds HD
  • 43% har Pages
  • 39% har GarageBand

När det kommer till användningsvanor visar undersökningen följande:

  • 82% använder sin iPad flera gånger per dag
  • Den används till störst del i hemmet, följd av på resor och jobbet
  • 76% ser ingen skillnad i användandet av iPad beroende på vardag/helgdag
  • Majoriteten använder sin iPad mest mellan 18.00-00.00 (86%)
  • 62% anser att iPad är bästa sättet att titta på bilder
  • I snitt uppskattar användarna att de använder sin ipad 16,4 timmar i veckan.

I kategorin betalningsvilja avslöjas följande:

  • 60% är beredda att betala 1-7 kr för en dagstidning (SvD, DN etc)
  • 50% anser att kvällstidningar likt Aftonbladet skall vara gratis och 42% är ok med 1-7 kr
  • 45% är beredda att betala 8-22 kr för ett magasin (Elle, King, Vogue, Café)
  • 49% är beredda att betala 23-75 kr för en bild- och videoredigerare likt Photoshop
  • 47% är beredda att betala 23-75 kr för en textredigerare likt Pages, Word etc.
  • 62% är inte beredd att betala någonting för sociala medie-appar så som Facebook, Twitter.
  • 33% är beredda att betala 8-22 kr för E-böcker. 26% är ok att betala 23-75kr
  • 49% Har köpt innehåll inuti en applikation

De mest använda apparna bland de tillfrågade är följande:

  1. Safari (369) 40%
  2. Facebook appar likt friendly, MyPad (263) 29,5%
  3. Mail (261) 29,3%
  4. Twitter (155) 17,4%
  5. Angry Birds (143) 16%
  6. Spotify (iPhone-app) (136) 15,3%
  7. Flipboard (89) 10%
  8. Dropbox & Tv.nu (85 vardera) 9,5%
  9. Pages (73) 8,2%
  10. Kalender (70) 7,9%
  11. GarageBand (62) 7%

Vad tycker du, känner du igen dig i undersökningen? Lägg en kommentar och diskutera!