Få personer kan skapa heta nyheter bara genom att svara på ett mejl. Men så stor är hypen kring Apples vd Steve Jobs att nästan varje gång han skickar iväg några väl valda ord från sin iPhone blir det stora rubriker på teknikbloggarna. Ofta för att Steves svar säger något om Apples framtida planer, ­ibland för att de handlar om teknikproblem med Apples produkter och någon gång då och då för att Steve säger något dumt.

Det senaste exemplet på detta var när en iPhone 4-användare frågade Steve varför han tappade täckning på telefonen när han höll den på ett särskilt sätt. Steves svar: ”Just avoid holding it that way” blidkade inte de tusentals iPhone 4-användare som haft problem med sina telefoner, och Apple fick till slut ge bort gratis fodral till alla som köpt en iPhone 4 för att få slut på klagostormen.

Så hur gör man då om man vill få kontakt med Steve? Jo, vi kanske kan börja med att utgå från att Steve är en väldigt upp­tagen person som får väldigt många mejl. Han har inte tid att svara på alla, och han väljer därför bara ut mejl som är tillräckligt intressanta. Om det finns någon annan du kan fråga än Steve – som till exempel Apples kundtjänst – kan det vara ett mer pålitligt val.

Men med detta sagt är det ganska enkelt. Steve Jobs mejladress på Apple är sjobs@apple.com, och alla mejl som skickas dit hamnar hos någon av Steves assistenter. Vad som händer därefter är dock lite av ett mysterium. Många mejl besvaras helt enkelt inte, andra besvaras av Apples pr-avdelning eller av ­supportavdelningen och ett fåtal skickas ­vidare till Steve själv.

Vem som bestämmer vilka mejl som ­skickas vidare till Steve eller hur det går till är det bara Apple som vet. Och Steve själv är lite av en gåta. Men trots detta verkar det finnas en röd tråd i de mejl som får svar, de har vissa saker gemensamt. För att lista ut exakt vad det kan vara tog vi en närmare titt på några av de mejl som Steve svarat på.

Ett utmärkt exempel är det mejl som den norske Aftenbladet-journalisten Jarle Aasland skickade till Steve i juli förra året. Aasland hade precis installerat iOS 4 på sin iPhone 3GS och tyckte att batteritiden blev sämre efter uppgraderingen, så han bestämde sig för att mejla Steve och höra om det kunde ha något med iOS 4 att göra. Svaret kom efter sex minuter, ett enkelt ”Nope”.

En annan som fick svar är Jezper Söderlund, musikproducent och Mactaliban (som han kallar sig själv) från Göteborg. Han mejlade Steve i mars förra året och ­undrade om det skulle gå att använda internet­delning mellan en iPhone och iPad. Steves svar kom efter en halvtimma och var även det kortast möjliga: ”No”.

Men vissa får längre svar. Den 14 år gamla New York-bon Devir Kahan mejlade Steve för att klaga på ett problem med det Apple-tangentbord han köpt. Svaret blev: ”Software fix coming soon, sorry for the bug”. Praktiskt taget en novell i Steve-termer.

Med detta i åtanke gav vi oss på att försöka hitta en fråga som skulle bryta igenom de många barriärer som ligger mellan oss och Steves inkorg. En fråga som inte bara är aktuell, uppseendeväckande och originell – utan som dessutom fångar Steves intresse.

Men då vi inte lyckades komma på någon sådan fråga bestämde vi oss i stället för att ställa en fråga som gäckat svenska Apple-­användare i många år: Varför går det inte att hyra eller köpa filmer och tv-program i ­svenska iTunes store?

Frågan är återigen aktuell eftersom Apples iPad, som numera finns till salu i Sverige, marknadsförs som ”din egen personliga bio” av Apple. Detta trots att en stor del av videomaterialet i iTunes store inte är tillgängligt för svenska användare. Kanske skulle vi ha tur och få svar ändå – och samtidigt lösa en fråga vi grubblat på länge. Brevet som vi skickade kan du läsa själv här.

Fick vi något svar? Nej, inte innan det här numret av MacWorld gick till tryck i alla fall. Kanske hade vi otur och Steve var på semester när brevet landade i hans låda? Eller så var frågan inte tillräckligt intressant och allmängiltig. Men det borde inte avskräcka dig från att mejla Steve om du vill fråga honom något. Vem vet, kanske blir du en av de tursamma få som får svar.

Så här får du svar från Steve:

  • Skriv kort och koncist. Steve är en mycket upptagen person, och varken han eller hans assistenter har tid att läsa långa romaner. Håll dig till några korta stycken, och se till att titelraden i ditt mejl sammanfattar din fråga på ett bra sätt.
  • Var välformulerad och tydlig. Chansen att få ditt brev läst ökar om det går att förstå vad du menar och vad du är ute efter. Ta hjälp av någon som är bra på engelska om du inte känner dig helt säker på språket själv.
  • Ställ en enda fråga. I stället för att bre ut dig och försöka få svar på flera frågor på en gång, håller sig de flesta framgångsrika frågeställare till en enda fråga. Det gör det lättare att sålla bland breven. Har du fler frågor – skriv fler brev.
  • Ställ en ja/nej-fråga. Gör det lätt för Steve och tvinga honom inte att skriva mer än några ord, helst bara ett enda. Flera av hans svarsmejl är skickade från en iPhone, och det finns nog ingen som vill skriva långa mejl på sin telefon.
  • Ställ en fråga som inte redan är besvarad av Apple. Om svaret på din fråga går att hitta på till exempel Apples hemsida är chansen minimal att Steve eller någon annan på Apple lägger ner tid på att svara på den.
  • Ställ en aktuell fråga. Kanske den viktigaste punkten av alla. Man kan lätt få intrycket av att Steve och Apple använder mejlsvar som en inofficiell kommunikationskanal. De är lika medvetna som vi att deras svar kommer att publiceras. Fråga därför något som är intressant för fler än bara dig.