Under spelkonferensen Game Developers Conference som hölls i förra veckan passade flera av de stora spelaktörerna på att kritisera både Apple och Nintendo. Trip Hawkins som är vd för Electronic Arts anser att Apple vattnar ur marknaden med lågprisspel.

– Apple har flödat marknaden med billiga spel. Det här drabbar de seriösa speltillverkarna då vi inte kan göra den vinst som krävs för att hålla oss levande, säger Trip Hawkins enligt CNN.

Vid lanseringen av iPad 2 i förra veckan meddelade Steve Jobs att Apple betalat ut över två miljarder dollar till utvecklare på App store. Enligt Trip Hawkins betyder det att varje utvecklare i snitt tjänar cirka 4 000 dollar per app.

– Ser ni problemet med att tjäna 4 000 dollar per app? Det skulle inte ens räcka till att köpa ett bra foosball-bord, säger Trip Hawkins.

Även Nintendo kritiserade Apples modell och anser att den skapar en inflation på spelmarknaden.

– Målet med tjänster som Apples App store är att skapa så många titlar som möjligt. Det är genom kvantitet de tjänar sina pengar, kvaliteten på spelen ligger inte i deras intresse, säger Nintendos vd, Satoru Iwata, under en presentation på spelkonferensen.

Enligt Nintendo så kan en massmarknad inom program endast leda till ett misslyckande i det långa loppet.

– Jag är rädd för att vår industri kommer att splittras på ett sätt så att vi inte längre har råd att anställa våra utvecklare, säger Satoru Iwata vidare.

Enligt Trip Hawkins på Electronic Arts så är Nintendo inte helt utan skuld. När Nintendo blev stort på 80-talet så tog företaget ut höga licensavgifter från spelutvecklarna, vilket drog upp utvecklingskostnaderna, enligt Trip Hawkins.

– Vi brukade ha en öppen och fri marknad inom spelindustrin. Sedan kom Nintendo och införde något som kallas licensavgifter. Jämfört med Apple så hade Nintendo i alla hövligheten att säga att de kommer att köra över oss, säger Trip Hawkins.