Datorer har länge varit hjälpmedel som främst utvecklats för människor utan funktionshinder. Visserligen har det även länge utvecklats hjälpmedel för vissa funktionshinder – kanske framför allt nedsatt syn med röststyrning och uppläsning av innehåll, men också andra inmatningsmetoder än mus och tangentbord.

Nu har Apples ingenjörer börjat titta på hur de kan ta nuvarande hjälpmedel till en ny nivå, och hur de kan kopplas samman till ett system som gör att lärare till exempel inte behöver tänka på vilka olika funktionshinder som individuella elever har, utan att dessa själva kan aktivera just de hjälpmedel de vill ha.

Teknikerna, som visas upp i en patentansökan som Appleinsider har hittat, går ut på att via en central dator skicka ut material – företrädelsevis undervisningsmaterial, men i teorin fungerar det med vad som helst – till användares egna maskiner och som därefter dynamiskt omvandlas utifrån användarnas behov. Allt från enkla modifikationer som större text och tydligare färgskillnader för färgblinda till omvandling till braille-skrift och andra mer avancerade förändringar är möjliga.