Den 6 januari kickade Macåret igång med en smäll. På kvällen svensk tid kunde en ny uppdatering till Mac OS X Snow Leopard laddas ned. Bakom det anonyma versionsnumret 10.6.6 dolde sig Mac OS största nyhet på flera år: Mac App Store.

Inte helt oväntat blev succén omedelbar, på bara ett dygn gjordes en miljon nedladdningar. Än mindre oväntat: Angry Birds toppar försäljningslistorna.

För konsumenten är detta naturligtvis oerhört smidigt, att direkt från sin dator kunna ladda ned program och spel, utan att behöva åka i väg till en butik och köpa ett fysiskt exemplar.

Men börjar man skärskåda detta drag lite närmre ser man Apples långsiktiga strategi: Att äga hela kedjan, från tillverkning till kontakten med slutkunden, alltså du och jag. Längst ut på ena änden av skalan finns uppköp av hårdvarutillverkare, på andra sidan just Mac App Store.

För i all sin konsumentvänlighet innebär denna digitala butik samtidigt att fysiska Appleåterförsäljare får ännu lite svårare att försörja sig. Visserligen står mjukvara inte för någon större del av omsättningen för denna typ av företag men tar man en titt på årsboksluten för några av Sveriges största Appleåterförsäljare ser man att marginalerna inte är strålande.

Trots en glödande marknad är det inte återförsäljarna som kammar hem de stora pengarna. Det är Apple själva, på grund av minimala marginaler mot återförsäljarna och en allt större kontroll över kontakten med oss konsumenter. På sikt kommer företaget att stänga ned alla tredjepartsåterförsäljare och öppna egna Apple Store-butiker. Då behöver ingen av oss som gillar Apples produkter någonsin behöva kontakta något annat företag.

Apple är helt enkelt ett superkommersiellt DDR. Och de flesta av oss älskar det, vi kallar det totalservice, helhetskänsla och trygghet.
Frågan är bara när baksmällan kommer. Historiskt sett har det aldrig gagnat kunden med monopolliknande strukturer.

Inte för att jag har någon som helst önskan, men i dag skulle jag ha oerhört svårt att byta ut mitt Appleliv. Inte bara för mitt yrkes skull, utan för alla tusenlappar jag lagt ned på appar eller för den delen den totala synkningen mellan MobileMe, min Mac och iPhone.

Vi på MacWorld kommer att bevaka denna utveckling framöver. Vår uppgift är att ge dig som läsare en oberoende och sund inblick i världen vi Apple-användare valt att vara en del av.