Apple presenterade i tisdags företagets nya regler för prenumerationer på tidskrifter som distribueras via iOS. De nya reglerna betyder att tidskrifter kan börja erbjuda prenumerationer på olika utgåvor direkt via sin app.

De nya reglerna skapade dock stor kritik bland både utgivare och utvecklare. Precis som med appar så kräver Apple 30 procent av intäkterna från försäljningen av varje utgåva, något som flera utgivare hävdar är en för hög avgift.

Enligt Wall Street Journal kan Apples regler även leda till att företaget åtalas för brott mot de amerikanska konkurrenslagarna.

Google passade i går på att släppa sin egen prenumerationsmodell med namnet One Pass som i mångt och mycket påminner om Apples. Enligt Google är One Pass mer fördelaktigt då det erbjuder större flexibilitet för utgivare och är dessutom billigare.

Till skillnad från Apple så kommer Googles One Pass endast att ta ut en avgift på tio procent för prenumerationer sålda över deras system.

– Vårt mål är att erbjuda en öppen och flexibel plattform som gör det möjligt för oss att ge vårt stöd till utgivare, journalister och tillgången till kvalitativt innehåll, skriver Google i ett blogginlägg.

Enligt Googles vd, Eric Schmidt, vill företaget att utgivarna ska göra förtjänsten, inte Google.

– Avgiften på tio procent täcker endast våra kostnader, säger Eric Schmidt till Wall Street Journal.

Utgivare som vill ta betalt för sitt innehåll på One Pass måste använda sig av Googles betalsystem, Google Checkout, som tar ut ytterligare cirka två procent i transaktionsavgift.

Google One Pass är nu tillgängligt för utgivare i USA, Kanada, Frankrike, Tyskland, Italien, Storbritannien och Spanien. Det framgår inte när flera länder kommer att kunna använda tjänsten.

IDG News