Under lång tid har utvecklare och framför allt utgivare av tidningar och magasin efterfrågat möjligheten att låta kunder prenumerera på ny media i program på App Store. Att Apple jobbat på regler för detta har stått klart en tid, och i och med lanseringen av The Daily häromveckan offentliggjordes planerna.

Under tisdagen presenterade så till slut företaget uppdaterade regler för App Store som innehåller de nya reglerna för prenumerationer, men redan nu flödar kritiken fritt från alla håll.

Utgivare av tidningar är upprörda, både över reglerna i sig och att Apple tar 30 procent av intäkterna från prenumerationerna. Enligt Forbes är medlemmarna i Online Publishers Association (bland annat Bloomberg, Conde Nast och Time) oroade över reglerna och att de inte verkar flexibla nog.

Även utvecklare är arga: Marco Arment, utvecklaren bakom appen Instapaper, har till exempel inga fina ord att säga om regeln som säger att utgivare måste ge minst lika bra erbjudanden i sina appar som via andra försäljningsvägar.

Wall Street Journal har talat med flera jurister med expertis inom konkurrenslagstiftning, och fått svaren att det är möjligt att Apple kommer åtalas för konkurrenshämmande åtgärder, och att företaget kan komma att förlora ett sådant mål om det lyckas uppnå en lagom hög andel av marknaden för digitala prenumerationer.