Trots att Apple självt positionerat iPad som en konsumentprodukt har surfplattan nått stora framgångar även på företagsmarknaden. Enligt en artikel i Wall Street Journal används eller utvärderas iPad nu hos 65 procent av alla företag på Fortune 100-listan.

Enligt tidningen Network World är siffran så hög som 80 procent på samma lista där företag såsom Dupont, JP Morgan Chase och Wells Fargo har börjat använda iPad. Enligt Network World uppskattar företagen de nya säkerhetsfunktionerna i iOS 4 som bland annat erbjuder bättre kryptering.

– Vi har inte satsat speciellt mycket på företagen, de har själva slitit iPad ur våra händer, uppgav Steve Jobs förra året.

Apple framgångar bland företagen kan betyda problem för både HP och Microsoft som positionerat sina nuvarande och kommande surfplattor till företagsanvändare. iPad har dock en lång väg att gå för att uppfylla kraven hos alla företag.

– iPad är inte lika sofistikerad som exempelvis Blackberry som har uppåt 500 säkerhetsinställningar, men den löser trots det många viktiga säkerhetsproblem, säger Andrew Jaquith på säkerhetsföretaget Perimeter E-Security.

Han tror dock att de flesta företag kommer att bli nöjda med iPad som ett arbetsredskap.

– Vi tror att mellan 90 till 95 procent av alla företag som väljer iPad kommer att bli mycket nöjda med surfplattans egenskaper. Allt de behöver hjälp med är att ställa in säkerhetsfunktionerna på rätt sätt, säger Andrew Jaquith.

IDG News