Allting började för 35 år sedan på spelföretaget Atari. Den unge, långhårige och frisinnade Steve Jobs hade pratat till sig ett jobb på företaget, där han hade för vana att gå omkring barfota. Efter en tid på Atari tog han sig på sig uppgiften att skapa en prototyp av det numera klassiska arkadspelet Breakout. Det enda problemet var att han inte kunde tillräckligt för att skapa ett arkadspel.

Då kom Jobs barndomsvän Steve Wozniak in i bilden. Wozniak jobbade på den tiden med att bygga miniräknare för Hewlett Packard och var inte särskilt intresserad av att göra spel. Men Jobs kunde redan då sälja in en idé och lyckades övertyga kompisen att hjälpa till. Wozniak designade spelet under dagtid på Hewlett Packard, och på kvällarna träffades de två för att sätta ihop hårdvaran.

spel för Mac

Mycket har hänt sedan 1975. Jobs och Wozniak startade Apple året därpå, och genom åren har de tidiga Apple-datorernas starka koppling till spelen fått stryka på foten till förmån för andra områden. Under många år var spel det sista man tänkte på i samband med Apple-datorer. Men nu har någonting börjat hända igen.

Spelens explosionsartade framväxt på App Store och de efterföljande spelframgångarna för iPhone, iPod Touch och iPad verkar ha agerat katalysator för ett nytt tänkande hos Apple. I maj släpptes slutligen, efter åratal av diskussioner, en Mac-version av världens största nätbaserade spelbutik – Steam. Det kan bara betraktas som ett startskott.

Samtidigt fortsätter Activision Blizzard, som tidigt satte tonen genom att ge ut World of Warcraft till både Mac och PC, att blidka Mac-ägarna genom att även synka PC- och Mac-släppen av det efterlängtade storspelet Starcraft II. Andra speljättar har också hoppat på tåget. Electronic Arts har de senaste åren samtidigt släppt flera stortitlar till Mac och PC, och spelutvecklaren Valve, som står bakom både Steam och spelserier som Half Life och Counter Strike, har lovat att göra samma sak.

Det här är en ny gryning för spel på Macen. På de följande sidorna tar vi en närmare titt på spelen, spelplattformarna och Apples plats på marknaden.

Apples tidslinje

  • 1975 – Apple-grundarna Steve Jobs och Steve Wozniak gör en prototyp av arkadspelet Breakout åt Atari.
  • 1976 – Apple grundas.
  • 1977 – Apple 2 lanseras. Hundratals spel utvecklas genom åren till den revolutionerande hemdatorn, däribland de tidiga textbaserade äventyren i Zork-serien och plattformsklassikern Prince of Persia.
  • 1984 – När Apple lanserar Macintosh står spel inte längre i fokus. Genom åren lyckas dock Macintosh ge upphov till några klassiska titlar. Det numera klassiska SimCity gör världspremiär 1989 på Macintosh (och Amiga).
  • 1991 – Spelstudion Bungie grundas och blir med spelserierna Marathon och Myth synonyma med Macspelande. År 2000 förvärvar Microsoft Bungie, och året därpå släpps deras moderna klassiker Halo: Combat Evolved - ursprungligen avsett för Mac och PC - exklusivt för Xbox.
  • 1993 – Den eleganta äventyrspusslaren Myst släpps exklusivt till Mac OS och hinner göra succé innan den ynglar av sig i otaliga portningar, den senaste till iPhone (2009).
  • 1996 – Apple gör ett försök att på allvar äntra spelmarknaden med Pippin. Tanken är att låta tredjepartstillverkare bygga spelkonsolen enligt Apples specifikationer. Japanska Bandai nappar, men det klena stödet från spelutgivarna och det höga priset gör att Pippin floppar.
  • 2000 – 11 år efter SimCitys premiär släpps The Sims till Mac. Spelet blir med sina uppföljare och expansioner snabbt en av Macspelarnas favoriter.
  • 2004 – World of Warcraft, världens mesta onlinespel, släpps till Mac. Spelet säljs på hybridskivor som tillåter installation på både Windows och Mac OS X.
  • 2007 – Första generationens iPhone och iPod Touch lanseras och inför termer som ”pekskärmskontroller” och ”accelerometer” i spelarnas ordförråd.
  • 2008 – App Store föds. Spelen blir snabbt den största app-kategorin i onlinebutiken och innehåller i skrivande stund mer än 30 000 olika speltitlar.
  • 2008 – TransGaming drar igång GameTreeOnline.com, en sajt dedikerad till att sälja Macspel digitalt. Spelutgivaren Electronic Arts hoppar på tåget och portar med hjälp av TransGaming flera av sina PC-spel till Mac.
  • 2010 – Apple släpper iPad och säljer tre miljoner exemplar av enheten på knappt tre månader. Framtiden får utvisa om iPads stora skärm kan ta app-spelandet till nästa nivå.
  • 2010 – Valves spelklient Steam släpps till Mac OS X. Det initiala utbudet är magert, men Valve fyller kontinuerligt på med nya titlar i onlinebutiken.