När Apple lanserade iPad räknade företaget kallt med att den nya pekdatorn skulle sälja bra. Apple var dock inte berett på att den skulle sälja så bra att det skulle leda till svåra produktionsproblem.

Enligt LGs vd, Kwon Young-soo, så är det precis vad som har hänt. Kwon Young-soo uppger i en intervju med Reuters att LG inte längre kan möta efterfrågan på de pekskärmar som används för iPad.

– Vi överväger just nu att öka produktionstakten för de bildskärmar som används till iPad, men det ser inte ut som om vi kommer att kunna möta efterfrågan förrän i början av nästa år, säger Kwon Young-soo till Reuters.

I dag fredag släpptes iPad i ytterligare nio länder världen över, något som kan försvåra tillgången på komponenter ännu mer. Enligt Kwon Young-soo kan det mycket väl betyda att Apple måste fördröja lanseringen i vissa länder.

Analysföretaget iSuppli höjde denna vecka prognosen för antalet sålda iPad med 82 procent, det betyder att företaget förutspår att Apple kommer sälja totalt 13 miljoner iPad innan årets slut.

– Vi tror nu att det enda som kommer att bromsa försäljningen av iPad är tillgången på komponenter, inte efterfrågan, säger Rhoda Alexander på iSuppli till Reuters.

Enligt ett utlåtande från Apple tidigare i veckan har företaget sålt 3,27 miljoner iPad sedan den släppte i USA den 3 april. Apple har inte uppgett något officiellt datum för när iPad planeras släppas i Sverige.