Analysföretaget Strategy Analytics har publicerat ny statistik gällande försäljningen av bärbara datorer i världen.

Under det tredje kvartalet 2022 sålde Lenovo och HP flest exemplar, följt av Dell, Apple och Asus.

Vad gäller Macbook-försäljningen handlar det om en ökning med 26 procent jämfört med motsvarande period förra året. Därmed har Apple en marknadsandel på 14 procent inom segmentet.

Under kvartalet såldes det totalt 56,1 miljoner bärbara datorer enligt rapporten, vilket är en minskning med 15 procent jämfört med förra året.

Försäljningen av bärbara datorer under tredje kvartalet 2022 enligt Strategy Analytics (marknadsandel inom parentes):

  1. Lenovo 12,8 miljoner (23 %)
  2. HP 9,5 miljoner (17 %)
  3. Dell 9,1 miljoner (16 %)
  4. Apple 8,1 miljoner (14 %)
  5. Asus 4,3 miljoner (8 %)

Övriga tillverkare har sålt 12,2 miljoner datorer under perioden, vilket motsvarar en andel på 22 procent.