Under lördagsmorgonen öppnade Apple dörrarna till sina butiker i USA för mängder av exalterade Apple-fanatiker som köat upp inför försäljningsstarten av företagets senaste skapelse - iPad. Svenska MacWorld var på plats vid flaggskeppsbutiken på 5th avenue i New York och deltog i hysterin.

Utanför butiken deltog de stora nyhetskanalerna i bevakningen samtidigt som andra företag gjorde sitt bästa för att rida på vågen och marknadsföra sig själva. Stämningen i kön var uppsluppen och allt från teknikentusiaster och affärsfolk till pensionärer och barnfamiljer stod på tur för att få ta med sig en iPad hem. På frågan om vilka användningsområden man såg för sin framtida iPad så varierade svaren lika mycket som köparna - studenter ville ersätta tunga böcker i väskan, pensionärer ville läsa tidningen i favoritfåtöljen och andra såg helt enkelt fram emot en ny leksak att utforska.

När klockan slog nio öppnades butiken och applåderande Apple Store-biträden välkomnade kön av köpare som i förväg reserverat sina iPads. Övriga fick snällt vänta i en separat kö i hopp om att inte alla skulle vara sålda vid det laget det var deras tur. I grupper om tio personer släpptes köparna successivt in i butiken där de guidades genom iPad-skyltningar och tillbehör fram till kassan för att slutligen kunna hämta ut sin nya favoritpryl. Många kunde inte bärga sig och öppnade omedelbart förpackningen inne i butiken. Runtom satt Apple-fanatiker med iPads och prövade sig fram samtidigt som de entusiastiskt diskuterade med varandra.

När kunderna var redo att lämna butiken eskorterades de upp för trappen till entrén där Apple Store-biträdena än en gång applåderade och gratulerade dem. Utanför butiken stod mängder med tv-kameramän och nyhetsankare redo att intervjua de nyblivna iPad-ägarna medan grupper av människor flockades kring iPads på gatan. Den lätt sektlika känslan till trots (eller kanske just därför) så var humöret på topp och euforin i klass med vad man ser vid en lyckad konsert. Snart är det Sveriges tur, håll ut!

Andreas Ekegren