Carl Loodberg, vd för Illusion Labs som står bakom bland annat Touchgrind och Labyrinth, vilka var dina spontana reaktioner i onsdags kväll?
– Först tyckte jag det kändes som de tagit iPod Touch och skalat upp den, det är ju ungefär samma funktioner i en större låda. Men det behöver inte vara en nackdel. Med en större device med bra multitouch kan vi göra riktigt bra grejer. Jag tror att det finns många saker man hellre gör på en iPad än på en laptop. Du kanske inte har en laptop på frukostbordet till exempel.

Kommer ni att utveckla för iPad?
– Ja, vår plan är att Labyrinth 2 och Touchgrind ska finnas ute i iPad-version när den kommer. Vi tänker vara med från början.

– Jag tror att det kommer att komma många roliga grejer från folk som tänker lite annorlunda. Många företag tar ju sina befintliga spel från pc och Mac och bara trycker in dem i iPhone. Men vi vill utgå från devicen och se vad man kan göra med de speciella funktionerna. Det kommer att komma många nya applikationer och spel som man inte tänkt på än. Jag tycker att det ska bli riktigt roligt att börja jobba med den.

Har du redan nu en dröm-app du vill eller ska göra?
– Vi har ju idéer men inget vi kan prata om riktigt än. Det man tänker på först är förstås multitouch och hur man kan utnyttja den bättre. Med så stor skärm kan man till exempel använda två händer snarare än två tummar, och göra mer avancerade gester.

Hur tror du att den kommer att lyckas på marknaden?
– Jag tror att den kommer att lyckas bra faktiskt. Många säger att det blir svårt för att den inte fyller en unik funktion, men jag tror att det finns ganska många människor som upplever datorer och program som för avancerade och inte använder dem för att det känns för krångligt. Då kan det här nedskalade formatet där man använder fingrarna vara lättare att använda. Redan nu ser man hur folk som inte är så teknikintresserade hittar lättare i en iPhone än i en dator.

Är det positivt eller negativt att man kan köra alla appar till iphone på iPad?
– Jag ser det som positivt för visserligen hade man kunnat sälja saker två gånger om det var olika appar, men man når fler personer om det programmet funkar på fler devices.

Maciek Drejak, som bland annat utvecklat storsäljaren Sleep Cycle, vad är dina spontana reaktioner efter lanseringen?
– Apple lyckades hajpa den väldigt bra, jag hade höga förväntningar. Men när jag väl såg den var ingenting egentligen nytt utan precis det man förväntat sig. Men om man bortser från det är det en intressant dator, absolut.

Kommer du att utveckla för iPad?
– Jag kommer att prova lite till att börja med för att testa hårdvaran. Det beror på hur populär den blir. Nu var ju priset bra så det kanske blir en del som köper den. Den kommer inte bli lika populär som iPhone, men jag är försiktigt optimistisk.

Har du redan nu idéer för appar du skulle vilja göra?
– Det intressanta är ju multitouch på en så stor yta. Där har jag lite idéer inom spel. Men inget jag vill avslöja än...

Hur tror du att den kommer att lyckas på marknaden?
– Det är lite lurigt tycker jag. Vissa saker kan man känna direkt om det blir bra, men nu är det lite 50/50. Jag tror att den kommer att bli ganska nischad, i alla fall de närmaste åren. Men det här är nog en långsiktig satsning från Apple; i förlängningen kommer nog alla att vilja ha en sån från nån tillverkare. Vissa kommer att vara större och kraftfullare, andra billigare. Men det här är första steget.

Hur ser du som utvecklare på att man kan köra alla appar till iPhone på iPad?
– Det är väl bra. Det är nästan ett måste, hade de gjort ny Appstore hade de fått problem. Jag tror inte så många kommer att exklusivt utveckla för den här. Sen kan jag tänka mig att många applikationer kommer att vara enkla att anpassa till den. Det är bara skärmstorleken som är skillnaden egentligen.


Jon Svenonius, Apegroup, med sin son Frans Morris.

Jon Svenonius, teknisk chef på Sveriges största iPhone-utvecklare Apegroup, vilka är dina spontana reaktioner efter lanseringen?
– Det är lite blandat. Jag hade väntat mig mer, jag hade hoppats bli överraskad. Det som kom var bara det väntade. iWork på iPad känns konstigt, det var inte det jag förväntade mig. Att ha en surfplatta för att sitta och jobba? Jag fattar inte poängen. Det känns som att det kanske skulle funka för elever som skriver uppsats, men inte i jobbsammanhang. Eboksgrejerna ser däremot sjysta ut.

Kommer ni att utveckla för iPad?
- Det tror jag definitivt. Vi har inte några konkreta planer än, men jag ser direkt en del grejer som vore roliga att göra.

Som till exempel...?
– Det vore häftigt med en version av Hemnet med stor karta och så. Sen ser den väldigt lämpad ut för spel.

– Jag har kollat lite i de nya api:erna som finns och den verkar ha mer stöd för texthantering; till exempel fler möjligheter att välja typsnitt och omformatera löpande text som varit lite halvbesvärligt förr. Det är väl för e-bokläsarens skull.

– Egentligen är det lite svårt att tänka på nya program för iPad för den har nästan samma skärmstorlek som en dator, men gränssnitt som en telefon. Det vi hela tiden jobbat med är den lilla skärmen; det varit har varit en begränsning men också en styrka. Men nu måste man ifrågasätta det tänket på iPad. Det verkar inte som att iPad har den hierarkiska navigationen som är dominerande på iPhone, utan mer pop-up-menyer. Det ska bli intressant att se vilka gränssnittsförändringarna som kommer att slå igenom till iPhone.

Hur tror du att den kommer att lyckas på marknaden?
– Jag tror den kommer lyckas, men jag vet inte om det blir med en smäll sådär. Det kommer nog ta ett tag innan det kommer ut appar som visar något revolutionerande. Det är lite som Nintendo Wii. Plattformen i sig är inte så revolutionerande, men den öppnar för kreativitet för utvecklare. Speciellt för spel finns många möjligheter i iPad att göra helt nya grejer.

Är det positivt eller negativt att man kan köra alla appar till iPhone på iPad?
– Det är klart att det är positiv, jag kan inte säga nåt annat. Fler potentiella användare kan aldrig vara negativt. För en del av våra appar kommer det ganska snart att finnas intresse för att göra specialversioner till iPad. Men får vi se vad den får för genomslag, det beror lite på vad den hamnar på för pris.