Anna Müller, redaktionssekreterare: Jag tror att jag är den exakta målgruppen för en iPad. Jag har inte kommit mig för att köpa en bärbar Mac sedan jag övergav min iBook dasslock för ett par år sedan. Varför inte? Jag har fysiska problem med att kånka runt en så tung dator, det tar emot och jag har inte riktigt behovet av att ha med mig den fysiska produkten. Jag har ju ändå allt i molnet.

Försöket med Macbook Air var trevligt men för dyrt alternativ om man ser till vad man fick för pengarna. De minst 10 laxmackor man måste lägga för att få en bärbar Mac att surfa med i soffan är för mycket. Min iPhone räcker för långt för att motivera ett sådant köp. Men trots idogt skrivande är det lite för jobbigt att skriva långa texter på den och skärmen är ibland lite liten. Inte tillräckligt för att jag ska köpa en bärbar. Men däremot en iPad- oj oj oj vilken perfekt produkt för mig! Otroligt lätt, lagom stor och mycket kompetent. Det blir inte svårt att motivera ett iPadinköp.

Thomas Ytterberg, skribent och Macguru: För mig blir iPaden i första hand en lyxpryl och kanske hittar den hem till mig som kontrollpanel för den moderna mediaupplevelsen. Med rätt app skulle den kunna fungera förträffligt för att snyggt navigera iTunes och Spotify från soffan och dessutom dubblera som en begriplig multifjärr åt hemmabion.

Böcker och tidningar föredrar jag analogt eftersom de inte behöver laddas i en dockningstation. Dessutom står pappersmedia för en behaglig paus från en redan överdatoriserad värld. Det är i sig självt heller ingen vinst med att trycka ned existerande webbsidor på 1024x768 pixlar. Framför allt inte när man redan har en bärbar dator. Så det hänger på programvara och hur kringtjänsterna utformas för att jag ska övertygas.

Andreas Leijon, chefredaktör: Efter 6,5 år på MacWorld har jag sett en hel del presentationer signerade Apple. Med tiden har jag utvecklat någon sorts sund skepticism till fenomenet, med tanke på hur otroligt skickligt på marknadsföring företaget är.

Trots denna distans anser jag att iPaden är den största nyheten sedan iPhone. Många tycks stirra sig blinda på att den inte har Flash, inte kan köra fler program samtidigt eller "bara är som en stor iPhone".

Just den sista invändningen tycker jag är ett av de starkaste försäljningsargumenten och ett smått genialiskt drag från Apples sida. I stället för att försöka kompromissa på både hård- och mjukvara för att kunna tillverka en Macbook till halva priset gör man något helt annat. Man vågar skala av och krasst konstatera att det 90% av alla datoranvändare gör är saker som att surfa, mejla, titta på film, chatta, fixa med bilder och skriva saker. iPaden kommer tillsammans med ett tangentbord att vara grym på detta. Och väger 700 gram i stället för de dryga 2 kilo som en Macbook dras med. Perfekt att ligga i sängen och läsa med, ta med på resan och hänga på bilstolens baksida till barnen eller som spelmaskin.

Och då är det stora med iPad inte ens hårdvaran, utan hela det ekosystem med appar, musik, filmer (nåja, inte i Sverige än...) och numera även böcker samt gissningsvis rätt snart även magasinstidningar.

Jag tror att iPaden har en enorm potential att (likt iPhone) bli någons allra bästa vän. Den där man alltid har med sig, som förändrar hur man konsumerar information och underhållning.

Den är början på något stort.

Joel Westerholm, onlineredaktör: Jag är inte alls övertygad. Under eventet igår presenterade Steve Jobs det jag förväntade mig efter alla rykten, varken mer eller mindre. Det jag dock saknade var en övertygande förklaring till varför jag skulle vilja ha den. Apple menar att iPad ska bli en ny produktkategori mellan en smart telefon och bärbar dator. Men det innebär ju att dess största konkurrenter blir just iPhone och MacBook. Att ha alla tre skulle inte falla mig in, och min känsla är att den inte är tillräckligt bra på någon av användningsområdena för att ersätta en av dessa i mitt utbud av digitala prylar.

Men viktigt att påpeka är det inte är hårdvaran vi ska titta på. Istället är det utbudet av tjänster, appar och innehåll som verkligen drar nytta av plattans styrkor. Alla demonstrationer vi såg igår var intressanta, men ingen tillräckligt övertygande. Om den riktiga killerappen dyker upp, som inte fungerar lika bra på iPhone eller MacBook, då kommer jag omvärdera min ståndpunkt.

Johan Wallén, iPhone-skribent: iPad har potential att bli fantastisk. Men det hänger på innehållet. Som vanligt när det gäller Apples produkter är det inte hårdvaran i sig som imponerar, utan vad de gör med den. Det finns 140000 appar till iPhone med alla möjliga inriktningar; en succé utan motstycke. Därför var det så konstigt att den enda appen de visade upp i onsdags var Brushes.

Självklart är den stora plattan perfekt att rita på. Men tänk dig även en tio tums version av dj-programmet Touch DJ, fotoredigeraren Photoforge, något av de många musikprogrammet (till exempel Beatmaker eller Soundmatrix) eller varför inte videoredigeraren Reel Director?

Jag tror att iPad kommer bli fantastisk för att konsumera innehåll som till exempel film, böcker, magasin och surf. Men framförallt kan den blir fantastisk för att skapa innehåll. Vågar man hoppas på en kreativ revolution?