Den typiska besökaren av de mobilsajter som varit med i undersökningen (bland annat UNT, IDG och DN) är 26-40 år och man.

Kvinnorna lyser med sin frånvaro i undersökningen som passande nog också heter ”Men var är brudarna?”.

Bara nio procent av besökarna på mobilsajterna i undersökningen var kvinnor. Dessa siffror påminner om de som kunde mätas när internet började slå igenom då män var klart överrepresenterade bland användarna. Kanske hade resultatet sett en smula annorlunda ut om en mobilsajt med mer kvinnlig betoning hade funnits med i undersökningen.

iPhoneanvändarna utgjorde 32 procent av besökarna enligt undersökningen. Gartners senaste statistik är från tredje kvartalet förra året men då låg Apples marknadsandel på 4,5 procent i Västeuropa, siffror som borde stämma hyfsat överens med Sverige.

iPhonesurfarna har också störst krav på hur mobilsajten ska fungera, vilket kan förklaras med att det idag är få mobilsajter är helt anpassade för visning på iPhone.

Pierre Du Rietz, chefsanalytiker på Web Service Award säger själv att han tror att en anpassning för fler iPhone kan vara aktuell.

– Att tumma sig fram på sidor, som med en iPhone, tror jag kommer bli vanligare i framtiden, säger han.

Majoriteten av besökarna i undersökningen besöker mobilsajten ofta, 74 procent av de tillfrågade besöker sajten dagligen. I undersökningen konstateras också att besökare av en mobil sajt tvärtom vad många trott inte vill ha mer avskalad information jämfört med den vanliga sajten. Flera av de som varit med och svarat på undersökningen lyfter istället fram en önskan att den mobila sajten ska vara mer lik orginalsidan med tillhörande videoklipp och bilder.

En intressant aspekt som kom fram är hur viktig designen är vid användande av mobilsajter.

– Till skillnad mot vanligt internetanvändande då saker som navigation är vikigast så är det istället vikten av snygg design som lyfts fram i undersökningen, säger Du Rietz.

Ladda ner undersökningen som pdf från Newsdesk