Fler och fler iPhoneutvecklare har börjat klaga högljutt på Apples urvalsprocess till App Store – många är arga över den bristfälliga informationen över vad som innebär refusering, andra är trötta på att inte ha en aning om hur lång tid det kommer ta att få ett program godkänt, medan åter andra undrar hur det kan komma sig att en buggfixuppdatering av ett redan godkänt program refuseras.

Den senaste tiden har även större utvecklare som Facebooks Joe Hewitt och Rogue Amoeba uttalat sitt missnöje. Businessweek har därför frågat Apple vad företaget håller på med, och fick faktiskt en intervju med Phil Schiller, marknadsföringsdirektör.

Schiller börjar med att påpeka att tanken med att alls ha ett aktivt urval är att se till att butiken känns trygg för alla användare.

— Du och din familj och vänner kan ladda ner program från butiken, och för det mesta gör de vad du förväntar dig, de installeras i telefonen, du betalar precis vad du ska, och allt bara funkar.

För sin del argumenterar Businessweek att processen förmodligen är ett nödvändigt ont av två anledningar: För det första att iPhone är en så ny plattform (datoranvändare har haft tre decennier på sig att bli säkerhetsmedvetna) och för det andra att skadeprogram kan få större negativ effekt i en smartphone (tidningen ger som exempel ett program som följer varje steg du tar och konstant spelar in allt ljud via mikrofonen).